Aasland, Erik; Ørbæk, Trine (2023). Elevsentrert undervisning i dans. Et anerkjennende kroppsøvingsfag. ISBN: 9788202763343. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 7. s 165 - 185.
Moen, Kjersti Mordal; Aasland, Erik; Løndal, Knut (2023). Krenkelser og patologier i norsk kroppsøving - En kunnskapsgjennomgang. Et anerkjennende kroppsøvingsfag. ISBN: 9788202763343. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 2. s 53 - 79.
Aasland, Erik; Engelsrud, Gunn (2023). Kunnskapsformer i kroppsøvingslæreres undervisning – en analyse av profesjonskunnskap. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN: 2535-8219. 17 (3). doi:10.5617/adno.9962.
Haugen, Tommy; Aasland, Erik (2022). Motorikkrelaterte begreper i læreplaner i kroppsøving 1922-2020. Motorikk i et didaktisk perspektiv. ISBN: 9788205563001. Gyldendal Akademisk. s 179 - 193.
Aasland, Erik; Engelsrud, Gunn (2021). Structural Discrimination in Physical Education. The “Encounter” Between the (White) Norwegian Teaching Content in Physical Education Lessons and Female Students of Color's Movements and Expressions. Frontiers in Sports and Active Living. ISSN: 2624-9367. 3s 1 - 11. doi:10.3389/fspor.2021.769756.
Borgen, Jorunn Spord; Løndal, Knut; Moen, Kjersti Mordal; Aasland, Erik; Lyngstad, Idar (2021). Lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag på masternivå - muligheter og utfordringer. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. ISSN: 2535-7697. 14 (3). s 58 - 79. doi:10.23865/UP.V14.2486.
Aasland, Erik (2019). Kan kroppsøving forsvinne som skolefag?. Fremtidens kroppsøvingslærer. ISBN: 978-82-02-59214-1. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 10. s 190 - 207.
Aasland, Erik; Walseth, Kristin; Engelsrud, Gunn Helene (2019). The constitution of the ‘able’ and ‘less able’ student in physical education in Norway. Sport, Education and Society. ISSN: 1357-3322. 25 (8). s 479 - 492. doi:10.1080/13573322.2019.1622521.
Aasland, Erik; Walseth, Kristin; Engelsrud, Gunn (2017). The changing value of vigorous activity and the paradox of utilising exercise as punishment in physical education. Physical Education and Sport Pedagogy. ISSN: 1740-8989. 22 (5). s 490 - 501. doi:10.1080/17408989.2016.1268590.
Aasland, Erik; Brøgger, Rein Magnus Jensen (2013). Klasseledelse i kroppsøving. Klasseledelse, fag og danning. ISBN: 978-82-05-42558-3. Gyldendal Akademisk. Kapittel 8. s 125 - 138.
Aasland, Erik; Laxdal, Aron Gauti; Johansen, Bjørn Tore; Østrem, Ketil; Nyberg, Gunn (2024). Hva fremstår som viktig kunnskap i kroppsøvingslærerutdanningen?.
Aasland, Erik; Laxdal, Aron Gauti; Johansen, Bjørn Tore; Østrem, Ketil; Nyberg, Gunn (2024). Teaching and assessment in Norwegian PETE: What appears to be important knowledge?.
Aasland, Erik; Bjørke, Lars; Moen, Kjersti Mordal (2024). Curriculum reform in Norway: Teachers’ and teacher educators’ perceptions about the current formal Physical Education curriculum.
Moen, Kjersti Mordal; Aasland, Erik; Løndal, Knut; Jordet, Arne Hilmar Nikolaisen Jordet; Hovi-Gulowsen, Kathrine; Abeslen, Kristian; Leirhaug, Petter Erik; Rustad, Hilde; Bjørke, Lars (2023). Et anerkjennende kroppsøvingsfag.