Skarpenes, Ove (2023). Oppfinnelsen av Pearsons r. Sosiologisk analyse. ISBN: 9788245045932. Fagbokforlaget.
Hestholm, Roger Ivan; Skarpenes, Ove (2023). Sammenbinding av ideer og evidens: en samling eksempler. Sosiologisk analyse. ISBN: 9788245045932. Fagbokforlaget. 1. s 17 - 33.
Karlsen, Maria Louise; Skarpenes, Ove; Borgen, Jorunn Spord (2022). Standardisering av WHO-anbefalingen for fysisk aktivitet for barn og unge og konsekvenser for praksis i norske skoler. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN: 2535-8219. 16 (1). doi:10.5617/adno.8983.
Leonsen, Maria; Skarpenes, Ove (2021). Den sakrale og den profane fotballen - om forskjeller i medias dekning av kvinne- og herrefotball på Sørlandet. Tidsskrift for kjønnsforskning. ISSN: 0809-6341. 45 (1). s 6 - 20. doi:10.18261/issn.1891-1781-2021-01-02.
Skarpenes, Ove (2021). Identity and Class: Boundary Drawing in Norway. Political Identification in Europe. ISBN: 9781839821257. Emerald Group Publishing Limited.
Hidle, Kari-Mette Walmann; Skarpenes, Ove (2021). ”Formalistisk obskurantisme”? Forsøk på dechiffrering av læreplanen i samfunnsfag. Nordidactica. ISSN: 2000-9879. 11 (3). s 24 - 50.
Skarpenes, Ove; Sakslind, Rune (2018). Pride, paternalism, prejudice-images of the working class. Social Sciences. ISSN: 2076-0760. 7:10 (1). s 1 - 13. doi:10.3390/socsci7010010.
Sakslind, Rune; Skarpenes, Ove (2014). Morality and the middle class: The European pattern and the Norwegian singularity. Journal of Social History. ISSN: 0022-4529. 48 (2). s 313 - 340. doi:10.1093/jsh/shu074.
Skarpenes, Ove; Nilsen, Ann Christin Eklund (2014). Regional Gender Inequality in the Norwegian Culture of Equality. Gender Issues. ISSN: 1098-092X. 32 (1). s 39 - 56. doi:10.1007/s12147-014-9131-0.
Skarpenes, Ove (2013). "Kultur som lokal velferdspolitikk». Fontene forskning. ISSN: 1890-9868.
Skarpenes, Ove (2012). Skolen, reformene og kulturens paradokser. Lærere i skolen som organisasjon. ISBN: 978-82-7634-883-5. Cappelen Damm AS. Kapittel.
Skarpenes, Ove (2011). Læreren - kunnskapen og moralen :. Nordic Studies in Education. ISSN: 1891-5914. 31 (4). s 287 - 299.
Skarpenes, Ove (2010). Education and Egalitarianism; The Culture of Norwegian Middelclass. Sociological Review. ISSN: 0038-0261. 58 (2).
Skarpenes, Ove; Sakslind, Rune (2010). Education and egalitarianism : the culture of the Norwegian middle class. Sociological Review. ISSN: 0038-0261. 58 (2). s 219 - 243. doi:10.1111/j.1467-954X.2010.01901.x.
Skarpenes, Ove; Sakslind, Rune (2008). Kulturforskning og empirisk analyse. Tidsskrift for samfunnsforskning. ISSN: 0040-716X. 49 (2). s 265 - 273.
Skarpenes, Ove; Hestholm, Roger (2007). Den "nye" franske pragmatikken. Sosiologisk Årbok. ISSN: 0808-288X. 2007 (1). s 31.
Skarpenes, Ove (2007). Den 'legitime kulturens' moralske forankring. Tidsskrift for samfunnsforskning. ISSN: 0040-716X. (4). s 531 - 563.
Skarpenes, Ove; Hestholm, Roger Ivan (2007). Den 'nye' franske pragmatikken. Sosiologisk Årbok. ISSN: 0808-288X. (1-2). s 71 - 102.
Skarpenes, Ove (2007). Kunnskapsparadokser i kunnskapssamfunnet. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN: 0029-2052. 91 (1). s 17 - 30.
Skarpenes, Ove (2005). Pedosentrismens framvekst: Kunnskapens rolle i skolens nye sosialiseringsparadigme. Nytt Norsk Tidsskrift. ISSN: 0800-336X. 22 (4). s 418 - 431.
Hestholm, Roger Ivan; Skarpenes, Ove (2023). Sosiologisk analyse. ISBN: 9788245045932. Fagbokforlaget. s 322.
Sakslind, Rune; Skarpenes, Ove; Hestholm, Roger (2018). Middelklassekulturen i Norge: En komparativ sosiologisk studie. ISBN: 9788230402184. Scandinavian Academic Press. s 280.
Skarpenes, Ove (2007). Kunnskapens legitimering: fag og læreplaner i videregående skole. ISBN: 978-82-7935-229-7. Abstrakt forlag. s 329.
Skarpenes, Ove (2024). Kronglete klassereiser.
Skarpenes, Ove; Syltevik, Liv Johanne; Byrkjeflot, Haldor (2024). A Conversation on: Work, Gender, and Class Alliances? Haldor Byrkjeflot, UiO, Liv Johanne Syltevik, UiB, Ove Skarpenes, UiA..
Skarpenes, Ove; Horrigmo, Kirsten Johansen (2024). Places of engagement and engagement in places: How similar rural communities construct dissimilar school communities.
Skarpenes, Ove (2024). Elever i et krysspress: Må navigere mot et ukjent mål.
Hidle, Kari-Mette Walmann; Skarpenes, Ove (2024). Kulturkollisjoner: Individualisering og standardisering i skolen.