Tveit, Sverre; Olsen, Rolf Vegar (2018). Eksamens mange roller i sertifisering, styring og støtte av læring og undervisning i norsk grunnopplæring. Acta Didactica Norge. ISSN: 1504-9922. 12 (4). doi:10.5617/adno.6381.
Tveit, Sverre; Lundahl, Christian (2017). New modes of policy legitimation in education: (Mis)using comparative data to effectuate assessment reform. European Educational Research Journal. ISSN: 1474-9041. 17 (5). s 631 - 655. doi:10.1177/1474904117728846.
Tveit, Sverre (2009). Educational assessment in Norway — a time of change. Educational assessment in the 21st Century. Connecting Theory and Practice. ISBN: 978-1-4020-9963-2. Springer. Kapittel 12. s 227 - 243.
Tveit, Sverre (2007). Analyse av retningslinjer og praksis for elevvurdering. Elevvurdering i skolen - Grunnlag for kulturendring. ISBN: 978-82-15-01038-0. Universitetsforlaget. Kapittel 19. s 198 - 218.
Tveit, Sverre (2007). Elevvurdering i Kunnskapsløftet. På vei mot Kunnskapsløftet. Begrunnelser, løsninger og utfordringer. ISBN: 978-82-02-27238-8. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 12. s 281 - 302.
Tveit, Sverre (2007). En mer læringsstøttende og rettferdig elevvurdering. Elevvurdering i skolen - Grunnlag for kulturendring. ISBN: 978-82-15-01038-0. Universitetsforlaget. Kapittel 20. s 219 - 244.
Tveit, Sverre (2007). Formål og retningslinjer for elevvurdering i Kunnskapsløftet. Elevvurdering i skolen - Grunnlag for kulturendring. ISBN: 978-82-15-01038-0. Universitetsforlaget. Kapittel 18. s 185 - 197.
Bostad, Inga; Tröhler, Daniel; Hörmann, Bernadette; Tveit, Sverre (2022). The Nordic Education Model in Context. Ebook. ISBN: 978-1-003-21818-0. Routledge. s 368.
Tröhler, Daniel; Bostad, Inga; Tveit, Sverre; Hörmann, Bernadette (2023). The Nordic Education Model in Context. ISBN: 9781032110462. Routledge. s 368.
Tröhler, Daniel; Hörmann, Bernadette; Tveit, Sverre; Bostad, Inga (2022). The Nordic Education Model in Context. Historical Developments and Current Renegotiations. ISBN: 9781032110462. Routledge. s 376.
Tveit, Sverre (2022). The rise and fall of educational measurement in Norway from 1945 to 1980.
Hovdhaugen, Elisabeth; Tveit, Sverre (2022). Policy problems and paradoxes unveiled by the pandemic: Secondary grading and higher education admission in Norway.
Tveit, Sverre; Sandvik, Lise Vikan; Fjørtoft, Henning (2022). The Norwegian legacy of resisting formal grading: Paradoxes and dilemmas.