Prinsipper for kommersialisering av forskning

Den 7. mars vedtok universitetsstyret prinsipper for kommersialisering av forskningsresultater ved UiA.

Illustrasjonsbilde av campus Kristiansand

UiA ønsker å øke mengden forskningsresultater som tas i bruk kommersielt utenfor universitetet. Dette er også forventet av UiA gjennom forslag til ny lov for universiteter og høgskoler, stortingsmeldinger og langtidsplanen for forskning og utdanning 2023-2032.

Med «kommersialisering» menes arbeid med forskningsbasert innovasjon, hvor målet er å skape en vare eller en tjeneste som markedet etterspør. Prinsippene er en oppfølging av tiltak i UiAs handlingsplan for forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid og innovasjon.

Prinsippene som ble vedtatt, er:

1. Forskere skal gis tid, rom og insentiver til å bidra til kommersialisering av egne forskningsresultater
  2. Forskernes egne ønsker og ambisjoner skal vektlegges ved valg av kommersialiseringsstrategi
  3. Verifisering og kommersialisering skal finansieres gjennom eksterne midler så langt det er mulig
  4. UiA anerkjenner nødvendigheten av eksternt samarbeid for å kunne tilby produkter og tjenester på markedet. UiA skal ikke selv produsere og selge produkter på markedet
  5. UiA er positive til oppstartsselskaper, men er tilbakeholdne med å selv ta del i etableringen av slike
  6. UiAs arbeid med forskningsdrevet innovasjon skal holde seg innenfor statsstøtteregelverkets definisjon på ikke-økonomisk aktivitet
  7. Studenter bør inkluderes i arbeid med kommersialisering

Hele prinsippdokumentet kan leses her: Prinsipper for kommersialisering av forskningsresultater ved UiA.