Anundsen, Lene (2024). Bli kjent med alle mennesker i hele verden. Relasjonell etikk i bøkene om Aurora og Guro. Anne-Cath. Vestly. Nye lesninger av forfatterskapet. ISBN: 9788202784348. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 10. s 176 - 191.
Anundsen, Lene; Fredwall, Ingeborg Eidsvåg (2024). På vei mot et flerspråklig skolebibliotek. Barnboken. ISSN: 0347-772X. 47s 1 - 19. doi:10.14811/clr.v47.901.
Anundsen, Lene (2023). Gjøre det beste ut av det: Norsklæreres fagkonstruksjoner i grunnskole for voksne. Acta Didactica Norden (ADNO). ISSN: 2535-8219. 17 (1). doi:10.5617/adno.9470.
Anundsen, Lene (2021). Samtalesjangre i andrespråksklasserommet:litteraturundervisning med voksne grunnskoleelever. Norsklæreren. ISSN: 0332-7264. 45 (3). s 74 - 89.
Anundsen, Lene (2020). Språket som grense og nøkkel: Møter med migrasjonsromanen Og (2016) i Grunnskoleopplæring for voksne. NOA - Norsk som andrespråk. ISSN: 0801-3284. 36 (1). s 73 - 102.
Anundsen, Lene (2018). Litterær friksjon. Resepsjonsanalyse av seks syriske leseres møte med bildeboka Sitronlimonaden.. Norsk litterær årbok 2018. ISBN: 9788252195644. Det Norske Samlaget. Artikkel. s 284 - 311.
Anundsen, Lene (2024). Anne-Cath. Vestly, Knud Løgstrup og den etiske fordring - med fokus på de første bøkene om Aurora og Guro.
Fredwall, Ingeborg Eidsvåg; Anundsen, Lene (2024). Skolebiblioteket som flerspråklig arena.
Anundsen, Lene (2023). Om å møte elever med andre språk- og teksterfaringer..
Anundsen, Lene (2023). Skjønnlitteratur i det flerspråklige klasserommet.
Anundsen, Lene (2022). Litteratur i andrespråksklasserommet - med voksne deltakere.