– Dette har vært utrolig gøy og lærerikt!

Jeg har alltid følt meg godt tatt imot når jeg har vært ute i praksis, men under dette oppholdet følte jeg virkelig at jeg ble en del av kollegiet og hverdagen på skolen.

Sofie Hassan

Lektorstudent på praksisutveksling i Tanzania

Hvorfor valgte du å ha praksis i Tanzania?

Jeg har alltid vært veldig glad i språk i tillegg til realfag, og ut ifra det vurdert å undervise på IB-linja etter endt studie. I og med at skolen i Tanzania er en IB-skole, så jeg på det som en utrolig god mulighet til å bli bedre kjent med IB-systemet og få testet det skikkelig før jeg eventuelt søker jobb der senere.

Inngangsparti den internasjonale skolen

Hva gjorde praksisoppholdet spesielt?

Det at alle lærere og elever bor på skolens område. Hele praksisopplevelsen går langt forbi undervisningsplanlegging og å stå foran i klasserommet; man spiser frokost med trøtte elever, middag med kolleger og deltar på ettermiddagsaktiviteter hver eneste dag.

Hvordan var det å undervise på den internasjonale skolen i Tanzania?

Utrolig gøy og lærerikt! Både elever og ansatte var alle veldig imøtekommende, hyggelige og gode å prate med. Jeg fikk også godt innblikk i IB-systemet. Jeg underviste i matematikkfaget «Analysis and approaches» samt biologi; realfag er universalt, og jeg underviste i det samme stoffet som jeg er vant med fra hjemme i Norge. Jeg opplevde elevene som veldig motiverte og lærevillige, som gjorde de fleste undervisningstimer morsomme. Praksislærer var også veldig hjelpsom, samtidig som jeg fikk mer enn nok spillerom til å kjøre mitt eget løp.

Uteundervisning i Tanzania

Hva tar du med deg videre fra praksis i Tanzania som du ikke ville fått i Norge?

Jeg har blitt veldig god på å ha en plan B (og kanskje C), som fort ble nødvendig når jeg kunne oppleve fem strømbrudd i løpet av én undervisningstime. Dette har gjort meg til en mer fleksibel lærer; ingenting av det jeg har planlagt er satt i stein, og jeg har muligheten til å ta en helomvending dersom det skulle være behov for det. I tillegg føler jeg at jeg har fått mye ut av å undervise en så mangfoldig elevgruppe med elever fra alle verdens land når det kommer til tilpasning av undervisning. Viktigheten av tilpasset opplæring er blitt nevnt opptil flere ganger i pedagogikken, men nå føler jeg at jeg har et enda bedre perspektiv på akkurat det.

Skolebuss i Tanzania

Hvorfor vil du anbefale andre studenter å velge praksis i utlandet?

Det er lærerikt, spennende, utfordrende og veldig gøy! Du utvikler deg som lærer og person gjennom en slik opplevelse, får innblikk i en annen kultur og får sett lærerrollen i et internasjonalt perspektiv.

Tre tips til PPU- og lektorstudenter som skal ha praksis i Tanzania

1. Delta på det som skjer!
  2. Tør å eksperimentere med undervisning og planlegging selv om alt er nytt og du kanskje føler deg litt på utsiden av «normen», både de andre lærerne og elevene dine setter pris på ditt perspektiv på ting.
  3. Tilbring friuka di på Zanzibar, verdens fineste plass ❤️
Ut i båt i solnedgang på strand på Zanzibar