Utdanning
Årsenhet i matematikk (NTNU, 2011-2012)
Mastergrad i matematikkdidaktikk (Universitetet i Agder, 2013-2017), inkludert PPU (2014/15)
Jeg er interessert i matematikkens rolle i samfunnet, bl.a.:
- Hvilken matematikk som trengs for å forstå nyhetene
- Hvordan skolematematikk og hverdagsmatematikk henger sammen
- Hvordan matematikk former samfunnsinstitusjoner
- Livslang læring
Jeg underviser matematikk og matematikkdidaktikk på alle nivå i lærerutdanningene og veileder bachelor- og masteroppgaver i matematikkdidaktikk.
Jeg er interessert i elevaktive og kreative undervisningsmetoder som vektlegger sosialt relevant tematikk.
2015-2017: Jeg har jobbet med voksenopplæring i matematikk, hjelpelærer for økonomistudenter i statistikk, forkurs i matematikk for lærerutdanningene, undervisning i etterutdanning i matematikkdidaktikk og veileder på drop-in senteret til MatRIC. Jeg har også bidratt i et prosjekt finansiert av språkrådet for å opparbeide en database av norske fagbegreper i matematikk.
August 2017 - desember 2018: Universitetslektor i matematikkdidaktikk, UiA
Januar 2019 - August 2022: Stipendiat, UiA, under veiledning av Pauline Vos og Martin Engebretsen. Fokuset for arbeidet mitt er datavisualiseringer. Datavisualiseringer er komplekse semiotiske og kulturelle artefakter som formidler kvantitativ informasjon i og mellom domener og har betydning for mange menneskers liv. Hva kreves for å lese dem, hva kan de formidle om anvendt matematikk, hvordan gjenspeiler de teknologisk og sosial utvikling, og hvordan lages de?
August 2022 - dd.: Universitetslektor i matematikkdidaktikk, UiA
Sist endret: 11.01.2024 21:01