Jeg underviser biologi og naturfagdidaktikk som en del av naturfag i lærerutdanningen og har en PhD-grad i naturfagdidaktikk.Jeg er utdannet cand.scient. i biologi fra Universitetet i Oslo, og har i tillegg en halvårsenhet i filosofi fra samme universitet. Senere fullførte jeg praktisk pedagogisk utdanning ved Universitetet i Agder. Fra 2001-2014 jobbet jeg som lærer i videregående skole og underviste fagene biologi, naturfag og matematikk, og fra 2014 har jeg jobbet på Institutt for naturvitenskapelige fag inn mot lærerutdanningen.
Underviser emner i naurfag og naturfagdidaktikk i lærerutdanningen
Jeg har en bred interesse i biologi og naturfagdidaktikk. Innen forskning er jeg interessert i hvordan biologiens historie og filosofi kan brukes i undervisningen av faget, spesielt relatert til undervisning om biologisk mangfold i lærerutdanningen.
Ved siden av å undervise jobber jeg mot en Ph.D og prosjektet har den foreløpige tittelen: Exploring living nature – Modes of observation in history, teaching and learning. A phenomenological approach.
Leder forskningsgruppa i Naturfagdidaktikk. https://www.uia.no/forskning/teknologi-og-realfag/naturfagdidaktikk
2023 - : UTFORSK - Utforskende øvelser til bruk i naturfagundervisningen. https://utforsk.uia.no
2017 - : Skolelaboratorium i naturfag - for læring, undervisning og forskning. https://www.uia.no/om-uia/fakultet/fakultet-for-teknologi-og-realfag/prosjekter/skolelaboratoriet
2022-2023: BIOMANG. Ledet prosjektet sammen med Malene Østreng Nygård og var redaktør for rapporten BIOMANG. Rapporten beskriver tiltak for å bevare og fremme biologisk mangfold på campus Gimlemoen.
2022 -2025: Nordisk smag – en fælles bæredygtig madkultur. Et tverrfaglig forsknings - og utviklings prosjekt om bærekraftig matkultur i Norden. https://www.apmollerfonde.dk/projekter/nordisk-smag/
2020 -2023: Studentaktiv læring i lærerutdanningene (STALU). https://stalu.uia.no/
2018 - 2023: «Skoleenga» – et mangfoldig læringsrom: https://www.uia.no/om-uia/fakultet/fakultet-for-teknologi-og-realfag/prosjekter/skolelaboratoriet/forsknings-og-utviklingsprosjekter
2019: Etablering av «Skoleenga» for biomangfold ved Universitetet i Agder. Støttet av MiIjødirektoratet under tiltak for ville pollinerende insekt.
2018 - 2019: Togetherness – Vibrant Matter Collective. Ledet av Professor Tony Valberg. Deltok i forprosjekt og planlegging 2018, og gjennomføring våren 2019: https://togethernessvmc.com/category/om-togetherness/
2019: LAB (Skala 1:1) – Hva er observasjon? Ledet av Førsteamanuensis Anna Svingen Austestad. Et tverrfaglig FoU-prosjekt mellom kunst, naturvitenskap og pedagogikk, støttet av FoU midler fra lærerutdanningen.
Lien, A. (2024). Exploring Living Nature : Modes of observation in history, teaching and learning [Doktorgradsavhandling]. https://hdl.handle.net/11250/3109996
Lien, A (2022). Embodied modes of experience and ethical attention in observational practices. Poster presented at the 6th International Symposium on Phenomenological Research: “Realities – Phenomenological and Pedagogical Perspectives”. Humboldt University, Berlin, Germany.
Lien, A. & Nygård, M. Ø. m. fl. (2023). Utbygging vil ødelegge for biologisk mangfold på campus Gimlemoen. Fædrelandsvennen, 19-19. https://doi.org/https://www.fvn.no/mening/debattinnlegg/i/O8X2zO/utbygging-vil-oedelegge-for-biologisk-mangfold-paa-campus-gimlemoen
Blogginnlegg STALU - oktober 2021: Utdanning for bærekraftige samspill – Et lokalt utviklingsprosjekt https://stalu.uia.no/utdanning-for-baerekraftige-samspill-et-lokalt-utviklingsprosjekt/
Blogginnlegg STALU - mars 2021: Blogginnlegg om Undervisningsbasert forskning: https://stalu.uia.no/forskning-i-egen-undervisning-eller-undervisningsbasert-forskning-pa-observasjon-i-naturfag
Forskningsdagene 2018 og 2019: Munkelusas dag for fjerde trinn https://www.uia.no/arrangementer/forskningsdagene-munkelusas-dag-ved-naturmuseet
Sist endret: 10.04.2024 14:04