Teoretiske arbeider om lærerrollen, tillit, etikk og verdier, stillhet og dialog i ulike profesjonelle samarbeidsrelasjoner.
Demokrati og demokrati opplæring: Hvordan kan lærerne og skolen møte anti-humane holdninger og polariseriende idelologier?
Pedagogikk og profesjonsteori (master)
Lærerrollen, dialog, etikk og tillit i undervisning og i samarbeid.
Undervisningstemaer under utvikling: Demokratiopplæring, antisemittisme, rasisme og ekstremisme - hvordan undervise i disse temaene?
Pedagogisk teori. Lærerprofesjonen, tverrprofesjonelt samarbeid og undervisning med en særlig interesse for dialog, verdiformidling, tillit og demokrati opplæring.
Pågående:
Hvordan kan skole og lærerutdanning forebygge antidemokratiske holdninger og gruppefiendtlighet? Utviking av kunnskap og kompetanse i et trepart samarbeid: Høvåg skole, Arkivet - freds og menneskerettssenter, Insitutt for pedagogikk UiA (oppstart høsten 2021).
“Values in democracy education - enhancing competencies and beliefs of teacher students through a joint study program” (ValiDE). Erasmus pluss project. Paedagogishe Hochschule Weingarten, Germany, University of Agder, Uniwersytet Pezny im Komisji Edukacji Narodowey W Krakowie, Poland. (From spring 2022).
Meningstab og meningsdannelse i lærer- og pædagoguddannelserne i Norden. Erasmus pluss prosjekt. Syddansk Universitet, Odense og VIA University College, Högskolan Väst, Universitetet i Agder (2020 - 2023).
Tillit og tillitsrelasjoner - deres rolle og betydning i ulike samarbeids relasjoner og samfunns kontekster.
Kristiansen, Aslaug (2005). Tillit og tillitsrelasjoner i en undervisningssammenheng. ISBN: 8274772105. Unipub forlag. s 191. (Dr.Polit, Universitetet i Oslo, 2004).
Sist endret: 6.01.2022 10:01