Ansatt ved Fakultet for helse- og idrettsvitenskap i august 2015.
Fra 2019 studieprogramleder på bachelorutdanningen i sykepleie, campus Kristiansand.
Underviser i temaer innen sykepleie i psykisk helsearbeid/helsevern og etikk.
Seniorfasilitator innen medisinsk simulering, og kursleder i Train-the Trainer- kurs i samarbeid med SimSørlandet, SSHF. Er ansvarlig for fasilitatorer innen psykisk helsearbeid/helsevern og samarbeid med markør.
Forsknings- og faginteresser siste år: Simulering som læringsmetode innen psykisk helsearbeid, både for ansatte i spesialist- og kommunehelsetjeneste og studenter, samt fengselssykepleie.
Fengselssykepleie og profesjonsrollen (sammen med Inger Beate Larsen og Terje Emil Fredwall)
De Presno, Å.K, Gundersen E.D., Sætra, M.R.(2023) Klare retningslinjer er vesentlig ved fare for ikke bestått praksis. Tidsskriftet Sykepleien.
DOI: 10.4220/Sykepleiens.2023.91388
Koch, T. B., Øgård-Repål, A:, de Presno, Å. K., Gundersen, E.D. (2023) Erfaringer med modeller for veiledet praksis i sykepleierutdanningen i Skandinavia; en scoping review. Nordisk sygepleieforskning.
DOI; https://doi.org/10.18261/nsf.13.2
Gundersen, E.D., Koch, T.B., Foyn, T.H., de Presno, Å..K. (2022) Praksisveiledere hadde positive erfaringer med veiledning i tospann. Tidsskriftet Sykepleien.
DOI: https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2022.90117
De Presno, Å.K. (2021). Refleksjoner fra et universitet. I Knutson, V., La oss prate mer sammen! Skravlekopp- en folkebevegelse mot ensomhet, s. 36-37. (2021). Oslo: H. Aschehoug & Co (W. Nygaard).
Gundersen, E.D., Hustad, J., de Presno, Å.K., Moi, E.B. (2022) Sykepleierutdanningen brukes som melkeku. Kronikk 03.02.2022, https://khrono.no/sykepleierutdanningen-brukes-som-melkeku/657884
Sist endret: 5.09.2023 08:09