Hovedfag i yrkesdidaktikk. Årsenhet i spesialpedagogikk. Fagbrev som bilmekaniker. Maskiningeniør. Undervist ved teknisk fagskole i 20 år.
Undervist og hatt emneansvar for PPUy ved UiA i 20 år.
Veiledningsansvarlig i det nasjonale prosjektet LærerIKT.
Prosjektansvarlig for Agder-regionen i det nasjonale prosjektet Lærende nettverk.
Utviklet, hatt emneansvar og undervist ved 4 av Udir-/UiAs EVU-tilbud i yrkesfaglærerløftet siden oppstarten.
Emneansvar, utvikling og gjennomføring av lærerspesialisttilbudet innenfor bygg og anlegg i samarbeid med teknologimiljøet ved Campus Grimstad.
Leder i et DEKOMP-prosjekt hvor samarbeid mellom Tangvall ungdomsskole, Kristiansand kommune, Ungt entreprenørskap og UiA arbeider med å gjøre ungdomsskolen mer praktisk.
Kurs for opplæringskontor, private og kommunale, med pedagogisk utvikling av veiledere og instruktører.
Kurs for Agder fylkeskommune - opplæringskontorene på Agder. Tema LK20 og Intern plan.
Ledelse - Nordnorsk ledelsesutvikling (NNL.no), sertifisert på flere kartleggingsverktøy.
Ped 327-328-PPUy - siden 2002
Ped 978-IKT og e-læring Emneansvar, noe undervisning
Ped 979 - Metodemangfold for en sammensatt klasse. Utvikling, emneansvar og undervisning
Ped 984 - Klasseledelse og relasjonskompetanse. Utvikling, emneansvar og undervisning
Ped 988 - Lærerspesialist bygg og anlegg. Utvikling, emneansvar og undervisning
Ped 989 - Lærerspesialist bygg og anlegg. Utvikling, emneansvar og undervisning
Ped 995 - Lærerspesialist bygg og anlegg. Utvikling, emneansvar og undervisning
Ped 996 - Lærerspesialist bygg og anlegg. Utvikling, emneansvar og undervisning
Nemndundervisning i regi av Agder fylkeskommune
Undervisning - opplæringskontor i regi av Agder fylkeskommune
Undervisnib instruktører / veiledere i regi av opplæringskontor
Undervisning for nnl.no (Nordnorsk lederutvikling (siden 2005)
Yrkesdidaktikk
Pedagogisk bruk av IKT Storyline
Samarbeidslæring
Pedagogisk bruk av mobiltelefon
Kampanalyse i Håndball
Yrkesfag i ungdomsskolen
Selvregulering
Metodeutvikling og utprøving
Egeland, F. & Simonsen, B. (2005, 2005-01-30 - 2005-02-01). IKT i fagene,- hvor ellers? [Konferanse]. Didaktikk og teknologi, Høgskolen i Lillehammer.
Egeland, F. (2005). Didaktisk bruk av IKT i lærerutdanningen ved HiA. IKT i et praksisfellesskap. I Didaktikk, dannelse og data: Artikler om høgskolepedagogikk (s. 17). Høgskolen i Agder.
Egeland, F. (2008). Om læring. NettNå: et nettverksmagasin for nordnorsk lederutvikling.
Egeland, F. (2009, 2006-03-09 - 2009-03-11). Action and transparency - use of ICT education of vocational teschers [Konferanse]. NFPF, Örebro, Sverige.
Egeland, F. & Grendstad Rousseau., L. (2011). Jeg leder, altså lærer jeg. NNL, Nordnorsk lederutvikling.
Egeland, F. & Rousseau, L. G. (2012). Læring med stil [Vitenskapelig foredrag]. Nordnorsk lederutvikling - NNL.
Egeland, F. (2018). Mer yrkesfag i ungdomsskolen gir mindre frafall på videregående. Agderposten, s. 23.
Egeland, F. (2019, 2019-06-11 - 2019-06-14). Forberedelse av ungdomsskolelever til valg av yrkesfag i Norge [Konferanse]. NordYrk, Helsinki.
Egeland, F. (2021). 20 studiepoeng med NNL og UiA. Nordnorsk lederutvikling. Hentet 22.10.2021 fra https://nnl.no/aktuelt/20-studiepoeng-med-nnl-og-uia/
Egeland, F. (2021). Covid-19 og yrkesfagene, hvordan gikk det med elevene? Utdanningsforbundet - Yrke, 4, 54-57.
Egeland, F. (2022, 3.6). Yrkesfaglærernes gjennomføring av hjemmeskole i vgs. under Covid 19 pandemien. En deskriptiv studie [Konferanse]. NordYrk, Linköping.
Egeland, F., Haaland, G. & Kristiansen, A. (2022). Ti års satsing på yrkesfag – null resultat. Dagsavisen. https://www.dagsavisen.no/debatt/2022/05/09/ti-ars-satsing-pa-yrkesfag-null-resultat/
https://norskbyggebransje.no/nyheter/satsing-pa-yrkesfag-er-mislykket
Sist endret: 16.04.2023 12:04