Formell kompetanse
2009: Dr.art. i nordisk språkvitenskap
Institutt for nordisk og mediefag, Fakultet for humaniora og pedagogikk, Universitetet i Agder
Doktoravhandlingen er et språksosiologisk arbeid om historiske og sosiale betingelser for språkkontakt mellom nedertysk og de skandinaviske språkene i seinmiddelalderen. Graden inkluderer en rekke kurs innen språkteori, metode og forskningsetikk, blant annet kurs i semiotikk, sosiolingvistikk, språk og identitet, språknormering, historisk språkvitenskap og grammatikalisering.
2006: Universitets- og høgskolepedagogikk. Universitetet i Agder.
1999: Cand. philol. i nordisk språk og litteratur
Institutt for nordisk språk og litteratur, Det humanistiske fakultet, Universitetet i Tromsø. Nordisk (hovedfag), engelsk (mellomfag), sosialantropologi (grunnfag), ex.phil., språkvitenskap og fonetikk (forkurs)
Hovedoppgaven er en studie innenfor fagområdet språkpolitikk/språkplanlegging, og dreier seg om bokmålsreformen I 1981. Det er særlig lagt vekt på særutvalgets arbeid, men også på den politiske beslutningsprosessen i forbindelse med reformen og reaksjoner i presse og offentlighet. Graden inkluderer en rekke kurs, blant annet innen emner som språksosiologi/sosiolingvistikk (metode og teori), språk og kjønn, talemålsforskning, leksikologi, stedsnavn- og personnavnforskning, språkkontaktforskning.
Semiotikk og kritisk diskursanalyse
Mangfold og likestilling i akademia
Språksosiologi
Språkhistorie
Språklig variasjon, makt og mangfold
Språkkontakt
Ph.d.-utdanning i språkvitenskap
Nordisk språkvitenskap (masterutdannning, bachelorutdanning, årsstudium - emner som flerspråklighet og flerkulturalitet, skrift og tale - språklig mangfold i skolen, språkpolitikk og språkplanlegging, språk og makt, språkkontaktforskning, tekstlingvistikk, kognitiv lingvistikk, språklig variasjon (makt, normering og ideologi), språksosiologi/sosiolingvistikk, talemålsforskning, fagdidaktikk, flerspråklighet, norsk som andrespråk)
Kommunikasjonsfag (masterutdanning, bachelorutdanning - emner som tekst og tolkning, skrivelære, mellommenneskelig kommunikasjon, semiotikk)
Grunnskolelærerutdanning (1 - 7 og 5 - 10) alle språklige emner
Administrasjon (utvalg):
2019 - 2023: Universitetsstyret, valgt representant for fast vitenskapelig ansatte, Universitetet i Agder
2016 - : Ph.d.-leder for spesialiseringen i språkvitenskap (UiA)
2012 - 2018: Medlem, ph.d.-utvalget for spesialiseringen i språkvitenskap, Universitetet i Agder
2014 - 2017: Styreleder National Graduate Researcher School in Linguistics and Philology (LingPhil), NFR
2012 - 2020: Styremedlem National Graduate Researcher School in Linguistics and Philology (LingPhil), NFR
2016 - 2019: Medlem instituttråd, Institutt for nordisk og mediefag
2023 - : Leder (sammen med Eli-Marie Drange) , forskningsgruppa Multilingualism in Society and Education, Universitetet i Agder
2018 - 2023: Leder, forskningsgruppa Historical linguistics (HistLing), Universitetet i Agder
2023 - : University level coordinator for UiA (together with Eli-Marie Drange), Multilingualism in School and Higher Education Lab, Forthem
2011 - : Styremedlem, Senter for norskstudier i utlandet (Universitetet i Agder)
2000 - 2003: Avdelingsstyret, valgt representatnt for midlertidig ansatte, Avdeling for humanistiske fag, UiA
Språk og samfunn
Flerspråklighet og flerkulturalitet
Likestilling og mangfold
Språkkontaktforskning
Språkhistorie
Språkdidaktikk
Norsk som andrespråk
Språksosiologi/sosiolingvistikk
Semiotikk
Understanding gendered faculty careers across academic contexts.
- Forskningsprosjektsamarbeid mellom forskere fra UC Berkeley og Universitetet i Agder. Peder Sæther Grant Program Awards. PI i Norge sammen med Hege Wallevik. 2021-2024.
FemProf – Institusjonell utforskning og endring for et mer likestilt og mangfoldig akademia (2019 – 2022):
- FEMPROF-prosjektet er tilknyttet Fakultet for samfunnsvitenskap i forskningsgruppen Mobilitet, kultur og kjønn ved Universitetet i Agder (UiA). Det bygger på pågående forskning og tiltaksarbeid fra universitetets Balanseprosjekt (med kortnavnet KABAL). FEMPROF ønsker å utvikle ny og viktig kunnskap om kjønn og mangfold i akademia og bidra til økt likestilling og mangfold i sektoren.
- Rambø og prosjektleder Hege Wallevik leder arbeidspakke 6: Makt, motstand og manøvrering: Utvikling av en arbeidsmåte for systematisk, effektiv og etisk holdbare veier mot professor.
- Rambø er også del av professorteamet i prosjektet. FEMPROFs professorteam vil fungere som en faglig referansegruppe og en veiledningsgruppe knyttet til arbeidspakke seks, der vi utvikler og forsker på konkret tiltak.
- Finansiert av Norges forskningsråd (NFR)
Critical Approach to Reading and Writing (2016-2018)
- Eurasia-prosjekt 2016 – 2018. Samarbeidsoprosjekt mellom Azerbaijan University of Languages (AUL) (Azerbajdsjan) og Senter for norskstudier i utlandet (UiA).
- Prosjektet hadde som hensikt å utvikle studenters evne til uavhengig forskning, kritisk tenkning og akadmisk skriving ved programmet for skandinaviske studier ved Azerbaijan University of Languages (AUL), Baku, for derigjennom å bidra til programmets opprettholdelse og bærekraft.
Helhetlig og bærekraftig lærerutdanning
Prosjektet som helhet har til hensikt å belyse hvordan Universitetet i Agder kan legge til rette for å styrke fremtidige læreres kompetanse ved å gi utdanningen en sterk og tydelig forskningsbasert forankring i fagene pedagogikk, matematikk og norsk, hvor forholdet mellom teori og praksis er i fokus (2014 - 2019).
Digital tekstkompetanse og bruk av læringsressurser i ny grunnskolelærerutdanning (DigiGLU)
Prosjektet gikk ut på å utforske hvordan digitale læringsressurser tas i bruk og integreres med mer tradisjonelle tekster og kommunikasjonsformer i ulike fag i GLU. Det overordnede målet med prosjektet var å utforske hvordan kommunikasjon og læring kan styrkes i de nye grunnskolelærerutdanningene (GLU 1-7 og 5-10).
Nyskriving av norsk språkhistorie
Norsk språkhistorie var et samarbeidsprosjekt mellom nordiskmiljøene ved norske universiteter og høgskoler om å skrive en samlende vitenskapelig norsk språkhistorie. Se: http://nsh.novus.no/
Flaten, Tom, Gunleifsen, Elin & Rambø, Gro-Renée. 2023. Linguistic and Semiotic Landscapes in Finnmark, Norway: historical multilingualism, language ideology and policy. I: Samantha M. Litty & Nils Langer (eds.) Historical interplays between language, ideology, language policy, and language practices. Peter Lang, forthcoming.
Rambø, Gro-Renée. 2022. Senmiddelalderens flerspråklige og flerkulturelle Skandinavia. I Lindberg, Bo. Resor och resande. Acta Regiae Societatis Scientiarum et litterarum Gothenoburgensis. Interdisciplinaria, s. 81–104.
Jahr, Ernst Håkon & Rambø, Gro-Renée (red.). 2021. Norsk språk i rom og tid. Oslo: Novus.
Rambø, Gro-Renée. 2021. En reise gjennom Finnmark – lingvistiske landskap i grensetrakter. I: Jahr & Rambø (red.). Norsk språk i rom og tid. Oslo: Novus, s. 123–162.
Guribye, Eugene; Rambø, Gro-Renée; Kristiansen, Aslaug; Berg, Claire Vaugelade & Hellang, Bente Velle. 2021. Inquiry-based learning as a tool during transitions in the teacher education program. Uniped 01/2021, Årgang 44, s. 60–74. DOI: 10.18261/issn.1893-8981-2021-01-06.
Rambø, Gro-Renée. 2021. Hjertespråk og tankespråk – morsmål, førstespråk, andrespråk og fremmedspråk for god utdanning og livslang læring. I Agder Vitenskapsakademi – Årbok 2021 (kommer).
Rambø, Gro-Renée. 2019. Diplomtekster som språkkontaktkilder. Acta Academiae Regiae Gustavi Adolphi CXXI), s. 87–109.
Rambø, Gro-Renée (2018): «Det selvstendige Norge». I Ny Norsk Språkhistorie. Bind IV, Tidslinjer. Oslo: Novus, s. 503 – 602.
Rambø, Gro-Renée (2018): «1905 – 1945 – a substantive period in Norwegian language history?”. In Jahr, E. H. (2018) (ed.): Perspectives on Two Centuries of Norwegian Language Planning and Policy. Theoretical Implications and Lessons Learnt. Acta Academiae Regiae Gustavi Adolphi 152. Uppsala, s. 123 – 140.
Rambø, Gro-Renée og Tønnessen, Elise Seip (2018): «Mellom kunnskapsdiskurs og sosial diskurs: Ukeplaner som sjanger og vurderingspraksis». Tidsskriftet Sakprosa, Vol 10, Nr 2 (2018), https://www.journals.uio.no/index.php/sakprosa/article/view/6005/5549.
Hellang, Bente Velle og Rambø, Gro-Renée (2017): «Teori i praksis – praksis i teori. GLU-studenters refleksjoner om fag og didaktikk». Acta Didactica Norge, Vol 11, Nr 2 (2017), DOI: http://dx.doi.org/10.5617/adno.3864.
Drange, E.-M. D., Rambø, G.-R., & Birkeland, N. R. (2017). Students’ Redesign of Mandatory Assignments in Teacher Education. Designs for Learning, 9(1), 1–9. DOI: http://doi.org/10.16993/dfl.69
Rambø, Gro-Renée og Vollan, Magnhild (2016): «Tekstpraksis og tekstrefleksjon». I: Tønnessen, Elise Seip; Birkeland, Nils Rune; Drange, Eli-Marie Danbolt, Kvåle, Gunhild; Rambø, Gro-Renée og Vollan, Magnhild (red.): Hva gjør lærerstudenter når de studerer? Lesing, skriving og multimodale tekster i norsk grunnskolelærerutdanning. Universitetsforlaget, s. 91–126.
Rambø, Gro-Renée og Vollan, Magnhild (2016): «Lærerstudenters kildebruk». I: Tønnessen, Elise Seip; Birkeland, Nils Rune; Drange, Eli-Marie Danbolt, Kvåle, Gunhild; Rambø, Gro-Renée og Vollan, Magnhild (red.): Hva gjør lærerstudenter når de studerer? Lesing, skriving og multimodale tekster i norsk grunnskolelærerutdanning. Universitetsforlaget, s. 154–176.
Tønnessen, Elise Seip; Birkeland, Nils Rune; Drange, Eli-Marie Danbolt, Kvåle, Gunhild; Rambø, Gro-Renée og Vollan, Magnhild (red.) (2016): Hva gjør lærerstudenter når de studerer? Lesing, skriving og multimodale tekster i norsk grunnskolelærerutdanning. Universitetsforlaget.
Berg, Claire Vaugelade; Haraldstad, Åse; Hellang, Bente Velle; Håøy, Annbjørg; Kristiansen, Aslaug and Rambø, Gro-Renée (2015): ”Toward a more sustainable pre-service teacher education – a study in progress”. In: Johnsen, Hans-Christian Garmann; Torjesen, Stina and Ennals, Richard (red.): Higher education in a sustainable society: developing mutual competence. London: Springer, s. 51-64.
Kvåle, Gunhild og Rambø, Gro-Renée (2015):”Expressing Professional Identity through Blogging. A Case Study of Blogging in the Study of the Subject og Norwegian in Pre-School Teacher Education”. I: Nordic Journal for Digital Literacy, vol. 10, Nr. 1-2015, s. 8-28.
Drange, Eli-Marie; Hasund, Ingrid Kristine; Svennevig, Jan; Rambø, Gro-Renée og Vik, Kari (2015): ”Dialog og dominans i Marte Meo-veiledning”. I: Engebretsen, Martin (red.): Det tredje språket. Multimodale studier av interkulturell kommunikasjon i kunst, skole og samfunnsliv. Portal Forlag, s. 160-179 (kommer juni 2015).
Rambø, Gro-Renée (2014): ”Språksosiologi og norsk språkhistorieskriving”. I Maal og Minne 2/2014. Oslo: Novus, s. 18-56.
Rambø, Gro-Renée (2013):”Låneordstudier I - Didrik Arup Seips doktoravhandling fra 1915”. I: Elmevik, Lennart og Jahr, Ernst Håkon (red.) 2013: Talemålsforsking i Norden dei siste 100 åra. Acta Akademiae Regiae Gustavi Adolphi, vol. 127, Uppsala, s. 35-51.
Rambø, Gro-Renée (2012): “Language Contact, Communication and Change”. I: Elmevik, Lennart and Jahr, Ernst Håkon (red.) 2012: Contact between Low German and Scandinavian in the Late Middle Ages – 25 Years of Research. Acta Akademiae Regiae Gustavi Adolphi, vol. 121, Uppsala, s. 39-57.
Rambø, Gro-Renée (2012):”Historical Language Sociology – or rather Language Ecology?”. In: Jahr, Ernst Håkon; Trudgill, Peter and Vandenbussche, Wim (eds.) 2013: Language Ecology of the 21st Century: Linguistic Conflicts and Social Environments. Novus, s. 165-189.
Rambø, Gro-Renée (2010): Historiske og sosiale betingelser for språkkontakt mellom nedertysk og skandinavisk i seinmiddelalderen – et bidrag til historisk språksosiologi. Oslo: Novus.
Rambø, Gro-Renée (2006): ”Alle kan jo norsk – noen tanker om utfordringer for allmennlærerutdanningen”. I: Lager, Ragnhild (red.) 2006: Fra undervisning til læring. Høgskolepedagogikk under Kvalitetsreformen. Skriftserien nr. 28. Kristiansand: Høgskolen i Agder.
Jahr, Ernst Håkon; Jensen, Kjetil; Nesse, Agnete; Rambø, Gro-Renée og Skancke, Kaja (2001): ”Historical Principles for Loanwords in the Scandinavian Languages – The Contact between Low German and Scandinavian in the Late Middle Ages”. I: Ståhlberg, Krister 2001: The Nordic Countries and Europe. København: Nordic Council of Ministers, s 153-185.
Rambø, Gro-Renée (1999): Bokmålsreformen i 1981 – med særlig vekt på Særutvalgets arbeid. Forskningsserien nr. 20. Kristiansand: Høgskolen i Agder.
Språkteigen, NRK P2: en rekke innslag i 2007 og 2008 innenfor emner som ”språk og kjønn”, ”språk - grammatikk”, ”nabospråkforståelse”, ”begrepsinnhold”, ”byråkratspråk og demokrati”, “språklige tidsuttrykk”, og “språkkontakt mellom nedertysk og skandinavisk”. Jeg var ansatt av NRK som “Sørlandets” representant i en rullerende ”Språkvakt”-ordning som involverte forskningsmiljøene i nordisk språkvitenskap i Nord-Norge, Trøndelag, Vestlandet, Østlandet og Sørlandet. Jeg hadde ansvar for hovedinnlegget i sendingen hver femte uke.
Radio Sør, lokalradio i Kristiansand: intervjuinnslag om egen forskning på språkkontakt mellom skandinavisk og nedertysk (21.04.2009).
Nasjonal digital læringsarena: videointervju til bruk for publisering på hjemmeside på Internett om “Hvordan forske på språk og identitet” (29.10.2009).
Sist endret: 10.03.2023 10:03