Gå til hovedinnhold

Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.

Her finner du våre nye nettsider

0
Hopp til hovedinnhold

Helen Suzanne Palmer

Førsteamanuensis

 
Kontor:
J1047 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Fysiolog og naturfagdidaktikker.

Fagkoordinator for naturfag i 8-13 lærerutdanningene (Lektor/ PPU)

Undervisningserfaring både fra ungdomsskolen (Halden kommune, Trondheim kommune) og høyere utdanning (University of the West of Scotland, NTNU, UiA). 

Forskningsbakgrunn i fysiologi og nevrofysiologi med doktorgrad "Protease-activated reseptor 2 in arthritis: in vivo mechanisms" (University of the West of Scotland / Centre for Rheumatic Diseases, University of Glasgow) og postdoktorforksning innenfor avbilding av hjernen med avanserte MR-teknikker og forskning knyttet til trening og hjernen (det medisinske fakultet, NTNU, nå Fakultet for medisin og helsevitenskap).

FoU arbeid er nå rettet mot undervisning og læring av naturfag og fysiologi i lærerutdanningene og i skolen. 

 

Vitenskapelige publikasjoner

  • Palmer, Helen Suzanne; Efstathiou, Sofia; Lykknes, Annette (2024). Towards more culturally aware teaching of ‘scientific practices’: Understanding science as a social-historical human endeavour. Nordic Studies in Science Education. ISSN: 1504-4556. 20 (2). s 229 - 246. doi:10.5617/nordina.10001.
  • Palmer, Helen Suzanne (2023). Student active learning in a digital classroom: high-performing science students’ perceptions of their experiences. Nordic Journal of STEM Education. ISSN: 2535-4574. 7 (1). s 27 - 37. doi:10.5324/njsteme.v7i1.4829.
  • Wohlwend, Martin Rainer; Olsen, Alexander; Håberg, Asta; Palmer, Helen (2017). Exercise Intensity-Dependent Effects on Cognitive Control Function during and after Acute Treadmill Running in Young Healthy Adults. Frontiers in Psychology. ISSN: 1664-1078. 8doi:10.3389/fpsyg.2017.00406.
  • Palmer, Helen; Håberg, Asta; Fimland, Marius Steiro; Solstad, Gerd Marie; Iversen, Vegard Moe; Hoff, Jan; Helgerud, Jan; Eikenes, Live (2013). Structural brain changes after 4 wk of unilateral strength training of the lower limb. Journal of applied physiology. ISSN: 8750-7587. 115 (2). s 167 - 175. doi:10.1152/japplphysiol.00277.2012.
  • Palmer, Helen (2010). Optogenetic fMRI sheds light on the neural basis of the BOLD signal. Journal of Neurophysiology. ISSN: 0022-3077. 104 (4). s 1838 - 1840. doi:10.1152/jn.00535.2010.
  • Palmer, Helen; Garzon, Benjamin J De C; Xu, Jian; Berntsen, Erik Magnus; Skandsen, Toril; Håberg, Asta (2010). Reduced Fractional Anisotropy Does Not Change the Shape of the Hemodynamic Response in Survivors of Severe Traumatic Brain Injury. Journal of Neurotrauma. ISSN: 0897-7151. 27 (5). s 853 - 862. doi:10.1089/neu.2009.1225.
  • Palmer, Helen Suzanne (2024). Introduksjon til programmering: erfaringer fra egen undervisning og myten om den digitale innfødte.
  • Palmer, Helen Suzanne (2024). Studentledet høring om HeLa celler.
  • Palmer, Helen Suzanne (2023). Applied improv in science education: accepting gifts and embracing failure.
  • Palmer, Helen (2021). Actionbound kurs for faglærere.
  • Palmer, Helen (2021). Actionbound kurs for kroppsøvingslærere.
  • Palmer, Helen (2021). Kompetansekveld for lærere og lærerstudenter om bruk av Actionbound for å tilrettelegge for utendørs læringsløyper.
  • Garshol, Lenka; Drange, Eli-Marie D.; Palmer, Helen Suzanne; Vos, Pauline; Baartman, Desire (2021). Actionbound seminar.

Sist endret: 22.03.2024 10:03