Kontor:
I3005 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Jeg jobber som stipendiat ved instituttet. Jeg er utdannet klinisk ernæringsfysiolog og næringsmiddelteknolog og har jobbet i flere år med forebygging og behandling av overvekt og livsstilssykdommer.

Forskning

Jeg er med i en forskergruppe hvor vi ved hjelp av enkle digitale kostholdstiltak forsøker å fremme sunne matvaner blant barn hjemme og i barnehagen. Vi kaller arbeidet Matnyttig. Tidligere forskning ved vårt institutt har vist at slike enkle tiltak kan fremme sunne matvaner hos barn. Med Matnyttig forsøker vi å anvende denne forskningen i større skala. Min oppgave er å kartlegge hvordan implementeringen av Matnyttig går i barnehagene for å gjøre programmet best mulig.

Den overordnede hensikten med Matnyttig er å fremme sunne matvaner tidlig i livet for god helse i et livsløpsperspektiv.

Arbeidserfaring

15.04.22: Stipendiat, Institutt for ernæring og folkehelse, Fakultet for helse- og idrettsvitenskap, UiA

14.04.22: Frem til angitt dato jobbet ved Sørlandet sykehus som klinisk ernæringfysiolog. Primært med behandling og forebygging av fedme og livvstilssykdommer.

Faglige interesser

Det meste innen ernæring.

Forebygging og behandling av livsstilsykdommer.

Fettvevet, fett og dets rolle i kroppen.

Overvekt og behandlingen av det.

Hva er smak og lukt?

Appetitt og lysten til å spise.

Metabolismen av energi fra maten.

Energiomsetningen i kroppen.

Hvordan påvirker bearbeiding av mat maten i seg selv og oss?

Tarmen vår.

Hva påvirker våre matvalg?

Hvordan kan matvaner endres?

Mat i et evolusjonsperspektiv.

Prosjekter

Matnyttig

Vitenskapelige publikasjoner

• Medin, Anine Christine; Vik, Frøydis Nordgård; Helle, Christine; Helland, Sissel Heidi; Wills, Andrew Keith; Osorio, Natalie Garzon; Lian, Henrik; Iveland Ersfjord, Torunn; van Daele, Wim; Bjørkkjær, Tormod; Valen, Erlend Larsen; Gebremariam, Mekdes; Grasaas, Erik; Kiland, Charlotte; von Thiele Schwarz, Ulrica; Hope Abel, Marianne; Love, Penny; Campbell, Karen; Rutter, Harry; Barker, Mary Elizabeth; Hillesund, Elisabet Rudjord; Øverby, Nina Cecilie (2024). Scaling up evidence-based digital early life nutrition interventions in a county setting: an implementation trial – protocol for Phase 2 of the Nutrition Now project. Frontiers in Public Health. ISSN: 2296-2565. 11doi:10.3389/fpubh.2023.1326787.
  • Vassbakk-Brovold, Karianne; Berntsen, Sveinung; Fegran, Liv; Lian, Henrik; Mjåland, Odd; Mjåland, Svein; Nordin, Karin; Seiler, Stephen; Kersten, Christian (2018). Lifestyle changes in cancer patients undergoing curative or palliative chemotherapy: is it feasible?. Acta Oncologica. ISSN: 0284-186X. 57 (6). s 831 - 838. doi:10.1080/0284186X.2017.1413247.
  • Vassbakk Brovold, Karianne; Berntsen, Sveinung; Fegran, Liv; Lian, Henrik; Mjåland, Odd; Mjåland, Svein; Seiler, Stephen; Kersten, Christian (2015). Individualized Comprehensive Lifestyle Intervention in Patients Undergoing Chemotherapy with Curative or Palliative Intent: Who Participates?. PLOS ONE. ISSN: 1932-6203. 10 (7). doi:10.1371/journal.pone.0131355.
  • Haugen, Fred; Norheim, Frode; Lian, Henrik; Wensaas, Andreas Johansen; Dueland, Svein; Berg, Ole; Funderud, Ane; Skålhegg, Bjørn Steen; Raastad, Truls; Drevon, Christian A (2010). IL-7 is expressed and secreted by human skeletal muscle cells. American Journal of Physiology - Cell Physiology. ISSN: 0363-6143. 298 (4). s C807 - C816. doi:10.1152/ajpcell.00094.2009.
  • Lian, Henrik (2024). Intervju/uttalelse på P4-nyhetene (radio). Tema: Hvordan kan rekordhøy prisøkningen på en rekke sunne matvarer i 2023 slå ut på forbruk av sunn mat og påvirke folkehelsen. Finn Irgens Myking Journalist, P4 nyhetene, gjennomførte intervjuet. Det ble sent fredag 12. januar 2024..
  • Lian, Henrik (2023). WHO: Slik påvirker lettbrus vekten din.
  • Lian, Henrik (2023). Studier på vektnedgang: Menn har en klar fordel.
  • Lian, Henrik (2022). Ned 15 kilo - metoden forbløffer.
  • Lian, Henrik (2022). Ferievanene kan påvirke helsen din: − Ikke bli helt ukritisk.

Ekspertområder

Sist endret: 8.11.2023 10:11