Professor i spesialpedagogikk
Phd: "Listening to shy voices": Shyness as an emotional and behavioural problem in the context of school.
Forskningsleder
Prosjektleder
Familieterapeut
Veileder og kursholder
Ingrid Lund er professor i spesialpedagogikk. Hennes forskning er knyttet til psykisk helse, atferdsproblematikk og læringsmiljøutvikling og hun har ledet flere store forskningsprosjekter. Resultatene fra forskningen har ført til aktiv deltagelse på internasjonale og nasjonale arenaer der nyere utvilkingspsykologiske- og sosialpsykologiske perspektiver er fremmet og utviklet i møte med barn og unges utenforskapsproblematikk.
I tillegg til å ha arbeidet som spesialpedagog i skolen i 15 år, har jeg jobbet som familieterapeut på Sørlandets Sykehus, Avdeling for barn og unges psykiske helse i fem år.
De siste 20 årene har jeg arbeidet som forsker og underviser på Universitetet i Agder og ledet en rekke store forskningsprosjekter med fokus på psykisk helse atferdsproblematikk og læringsmiljøutvikling.
Jeg er også ansatt som professor II på Dronning Maud Minnes Høgskole og veileder, kurser og underviser ved universiteter og høgskoler, for kommuner, organisasjoner, skoler og barnehager m.m.
Læringsmiljøutvikling i barnehage og skole
Psykisk helse
Filosofi
Spesialpedgogikk
Prosjekter
2007/2008:“Ingen er bare det du ser”Performance der barn og unge med fysiske og psykiske utfordringer møtes og formidler gjennom sang, poesi, kunst og drama sin livsverden. Samarbeid mellom Fylkeskommunen, DA-avdelingen ved katta-gimle videregående skole og Institutt for pedagogikk ved UIA.
2007/2009:”Uro”Psykisk helseprosjekt der ulike fagfolk møter ungdom og er i dialog om psykisk helse. Samarbeide mellom fylkeslegen, SSHF, og Uia.
2009-2012: Deltaker i et internasjonalt treårig utviklingsprosjekt om kompetansebygging og nettverksetablering av barnehjemsinstitusjoner på Vest Balkan. Prosjektet er støttet av Det Norske Utenriksdepartementet. Ledet av professor Berit Bae
2011-2013: Forskningssamarbeid med SSHF , avd ABup omkring forskningsprosjektet:”Det er ingen som bryr seg alikevel” .Frafall i videregående opplæring
2013: 2016: "Hele barnet, hele løpet: Mobbing i barnehagen" Rolle: Forskningsleder
2013-2016: Capacity Building for Improved Learning Environments in the Agder Region (CLEAR). Rolle: Prosjektleder.
2016-2018: "Mobbing i høyere utdanning, fleip eller fakta?", Rolle: Prosjektleder
2017-2019: "Dialog i forebyggende arbeidet mot mobbing." Rolle: Prosjektleder
2020-2022:"Dialog og samarbeid i arbeidet mot mobbing i skolen". Rolle: Prosjektleder
Utvalgte vitenskapelig artikler
Lund, I. (2008). I Just sit there;. Shyness as an emotional and behavioural problem at school.Journal of Research in Special Educational Needs, 8(2), 78-87
Lund, I. (2009). An Exploration of Self-awareness among Shy Adolescents.Young,17(4), 375-397
Lund, (2010a): Listen to Shy Voices. Shyness as an Emotional and Behavioral Problem in School. Center for Behavioural Research Faculty of Arts and Education, Norway (PhD)
Lund, I. (2010b): Det stille atferdsproblemet i møte med lærerens relasjonskompetanse og mentaliseringskapasitet.Spesialpedagogikk,1, 4-9
Lund, I, Ertesvåg,S., Roland,E., (2010c): Listening to Shy Voices -Shy Adolescents' Experiences with Being Bullied in School.Journal of Child and Adolescent Trauma,3(3), 205-223
Lund, I. (2011a): Om å lytte til de stille stemmene.Specialpædagogik,31(03), 29-37 Lund, I. (2011b): Sårbare elever i skolen.Spesialpedagogikk, 1, 15-21
Lund, I. (2013): Dropping Out of School as a Meaningful Action for Adolescents with Social, Emotional and Behavioral Difficulties.Journal of Research in Special Educational Needs
Ekornes,S., Hauge, T.E, Lund, I. (2013): Teachers as Mental Health Promoters. A Study of Teachers’ Understanding of the Concept of Mental Health.International Journal of Mental Health Promotion
Lund, I., Helgeland, A., Kovac,V.B.(2015):Empirically based analysis of methodological and ethical challenges in research with children as participants: the case of bullying in kindergarten.Early Child Development and Care: 1-13.
Kovac, V.B., Lund, I., Omdal,H. (2015): Learning environment in light of systemic, institutional and cultural interpretations: An empirical-based conceptual analysis. Educational Studies.
Helgeland, A., & Lund, I. (2016). Children’s Voices on Bullying in Kindergarten.Early Childhood Education Journal, 1-9.
Lund,I., Helgeland,A. & Kovac, B.V. (2017): På vei mot en ny forståelse av mobbing i et folkehelseperspektiv, Acta Didactica Norge, 11:3
Kovac, Velibor Bobo; Lund, Ingrid; Omdal, Heidi (2017)
Learning Environment in Light of Positional, Institutional, and Cultural Interpretations: An Empirically-Based Conceptual Analysis. Educational Studies,Volum 53.(1) s. 78-94
Kovac Velibor Bobo, Tveit Anne Dorthe, Omdal Heidi, Lund Ingrid (2018), Directional motion: An empirically based model of development in educational institutions (2018). Improving Schools . ISSN 1365-4802. 21 (2), s 127 - 140 doi: 10.1177/1365480218772637
Anne Helgeland, & Ingrid Lund. (2018). «Det hjelper ikke å si ifra til de voksne». Tidsskrift for Psykisk Helsearbeid, (02-03), 148-158.
Helgeland, A., Lund,I. & Vik,K. (2021). «Jeg er en skam for verden» Mobbingens konsekvenser og skammens betydning. Spesialpedagogikk, 05, 54-67.
Utvalgte faglig monografier på akkreditert forlag
Lund, I. (2004): Hun sitter jo bare der! Innaggerende atferd blant barn og unge.Bergen, Fagbokforlaget.
Lund, I. (2012):Det stille atferdsproblemet. Innagerende atferd i barnehage og skole, Fagbokforlaget,Bergen
Lund, Ingrid; Helgeland, Anne. (2020): Mobbing i barnehage og skole, nye perspektiver Cappelen Damm Akademisk.
Kapitler i bøker
Lund, I. (2014): Tydelige og varme voksne i møte med mobbing i barnehagen (s.111-126). I Helgesen, Mai Brit,Mobbing i barnehagen, et sosialt fenomen.Universitetsforaget, Oslo.
Lund, I. (2015): Dropping out or holding on? Dropping out as a sign of the difficulties experienced by adolescents with social, emotional and behavioral difficulties (SEBD) in the transition to upper secondary school.In:Cameron,D., Thygesen,R.,Transition in Special Education Waxmann Publishing Co. New york. US .
Lund, I. (2018). Kommunikasjonens muligheter og utfordringer i samarbeid. s: 338-354, I Barn og unge i midten, Red: Johannessen, Baard og Skotheim, Torhild. Gyldendal Akademisk, Oslo.
Omdal, H., Lund, Ingrid. (2021). Ledelsens betydning for samarbeid i barnehagen. I H. Omdal, Thorød,Anne Brita (Red.), Uliek profesjoner, felles mål (s. 51-66). Oslo: Universitetsforlaget.
Lund,I. (2022): Dialoger i tidlig innsats mot mobbing. I Bjørnsrud,H., Nilsen,S.(red). Tidlig innsats- i en skole for alle? ) s.266-282. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Lund,I. (2023): Et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø I Mørreaunet,S. & Glasser,V., (Red), Barnehagens grunnsteiner, formålet med barnehagen, (s.190-200). Universitetsforlaget.
Barnebok
Lund, I. Tollerød., A.: (2014). Mattias er alene, Portal Forlag.
Pedagogisk lærehefte
Lund,I. (2014): De er jo bare barn. Om barnehagebarn og mobbing. Pedlex, Oslo
Lund,I. & Helgeland, A.(2016): Mobbing i barnehagen. Anerkjennelse som forebygging. Pedlex, Oslo
Helgeland,A. & Lund,I. (2018). Samarbeid mot mobbing i barnehagen, Pedlex, Oslo
Helgeland, A. Lund, I. (2022). Barnehagekultur- utfordringer og muligheter. Bergen: Fagbokforlaget.
Sist endret: 4.04.2024 14:04