Utdanning:
Cand. mag. i matematikk, kjemi og IKT (1994, Høgskolen i Agder)
Praktisk pedagogisk utdanning (1995, Høgskolen i Agder)
Cand. scient. i matematikkdidaktikk (1997, Høgskolen i Agder)
PhD i matematikkdidaktikk (2008, Universitetet i Agder)
Arbeidserfaring
1997-2004: Høgskolelektor i matematikk
2004-2008: Ph.D.-stipendiat i matematikkdidaktikk
2008-nå: Førsteamanuensis i matematikkdidaktikk
2011-2018: Studieprogramleder for studier i matematikk ved instituttet (deltid)
2018-nå: Instituttleder, Institutt for matematiske fag, Fakultet for teknologi og realfag
En lang rekke oppdrag som, ekstern sensor i ulike matematikkurs inkludert ekstern sensor på cirka 100 masteroppgaver i matematikkdidaktikk. Har utført oppdrag som opponent på PhD-avhandlinger, og underveiskrav (50 %, 70% og 90 % seminarer). Flere eksterne oppdrag, blant annet i sakkyndige utvalg til vitenskapelige stillinger, og som sakkyndig for NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanninga) i 2017 ifm med høgskolers akkreditering av femårig lærerutdanning.
Undervisning og veiledning: For tiden veiledning av bachelor-og masterstudenter i matematikkdidaktikk, og er hovedveileder for tre Ph.D.-stpendiater i matematikkdidaktikk, Underviser noe på doktorgradsprogrammet i matematikkdidaktikk, og har tidligere undervist matematikkemner i barnehageutdanning og grunnskolelærerutdanning. Har fullført veiledning av en Ph.D. stipendiat i matematikkdidaktikk (Inger Norunn Nergaard i 2016: "Local knowledge in mathematics teaching: A product of professional action").
Forskningsinteresse:
Barns læring av matematikk i barnehage og tidlig skolealder.
Bruk av digitale verktøy for læring og undervisning av matematikk.
Interne forskergrupper:
Medlem av MERK - Mathematics Education Research in Kindergarten, og DIM - Digital interaktiv matematikkundervisning, som er to forskergrupper innenfor Matematikkdidaktikk https://www.uia.no/forskning/teknologi-og-realfag/matematikkdidaktikk/
Eksterne forskergrupper:
Leder det europeiske forskernettverket "Early Years Mathematics" https://cerme11.org/thematic-working-group-teams/
Forskningsprosjekt med ekstern finansiering:
Agderprosjektet:
Forskning på femåringers læringsutbytte av et alternativt systematisk læringsopplegg i barnehagene med vekt på lekbasert og utforskende tilnærming til matematikk. Jeg deltar som forsker og hovedveileder for PhD-student (Svanhild Breive: https://www.uia.no/kk/profil/svanhilb). Prosjektet utføres i samarbeid med UiS og ekstern støtte fra Norges Forskningsråd, Sørlandet kompetansefond, Aust-Agder og Vest-Agder Fylkeskommune (2014-2018): http://www.uis.no/forskning/barnehage/agderprosjektet/om-agderprosjektet/
Digital interaktiv matematikkundervisning
Prosjektet er et samarbeid mellom skoler i Kristiansand og UiA, der jeg deltar som forsker og veileder PhD-student (Anders Støle Fidje: https://www.uia.no/kk/profil/anderssf) og masterstudenter. Målet i prosjektet er å skape innovativ undervisning i matematikk for elever på ungdomsskolen i et digitalt preget læringsmiljø: http://www.dim2015-18.no/. DIM-prosjektet er støttet av det Regionale Forskningsfond, Agder (RFF-Agder), under kategorien offentlig prosjekt (2015-2018).
MatRIC
Styremedlem i MatRIC. MatRIC er et nasjonalt senter for fremragende opplæring i matematikk, http://www.matric.no/ som UiA ble tildelt av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanninga (NOKUT) i 2012. Jeg er hovedveileder for en Ph.D.-stipendiat innenfor MatRIC (Henrik Aadland Kjelsrud: https://www.uia.no/kk/profil/henrikk).
Sist endret: 15.01.2024 09:01