Johannes Hafnors ph.d.-prosjekt har arbeidstittel Mer enn et minne kan tåle? Rekonstruksjoner, vitneposisjoner og formidling gjennom Den kulturelle skolesekken av norsk dokumentarfilm om andre verdenskrig og 22. juli. Avhandlingen er en del av det internasjonale og tverrfaglige prosjektet Uferdig fortid. Norge og andre verdenskrig i samtidens estetiske minnekultur.
Johannes Hafnor er særlig opptatt av estetikk og etikk i dokumentarfilm og kulturformidling til barn og unge. Han har bakgrunn som filmviter og har jobbet 15 år som leder for Den kulturelle skolesekken i Østfold og Viken. Han har for tiden permisjon fra sin stilling som leder for Den kulturelle skolesekken i Østfold. Han er styremedlem i Norsk animasjonsforum og sitter i referansegruppen for forskningsprosjektet pARTiciPED.
2009-2020: Leder for Den kulturelle skolesekken Østfold
2020-2023: Enhetsleder for produksjon i Den kulturelle skolesekken Viken
Hafnor, J. & Kirsebom, K. (2023, 30. juni). Gjerne «likes» og smilefjes, men kunstopplevelsen må komme først. Morgenbladet
Hafnor, J. (2021, november). Det umulige spranget? Farlig kunst i DKS. Jubileumsskrift for Den kulturelle skolesekken. Utgitt av Kulturtanken
Hafnor, J. (2021, 31. mai). Det digitale som nytt kunstuttrykk i DKS er en dårlig idé. Periskop og Ballade
Hafnor, J. (2021, 17. mars). Naivt om teknologi og mediepanikk. Periskop og Ballade
Hafnor, J. (2019). Mellom magi og havregrøt. Formidling av kunst i skolen gjennom Den kulturelle skolesekken. I G. B. Bjørnstad & K. H. Karlsen (Red.), Skaperglede, engasjement og utforskertrang: Nye perspektiver på estetiske og tverrfaglige undervisingsmetoder som redskap i pedagogisk virksomhet (s. 29-46). Oslo: Universitetsforlaget
Sist endret: 21.02.2024 10:02