Jon Terje Hegghaug

Tilknyttet UiA

Skoleutvikling, evaluering og digital vurdering

Kontor:
E2001B ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Er Phd stipendiat innen skoleutvikling, evaluering og digital vurdering på fakultetet for humaniora og pedagogikk. Prosjektet har fokus på rektors rolle som leder av arbeid med planlagt og fremvoksende endringer.

Jeg har en variert utdannelse og erfaring. Jeg har master i pedagogikk fra Universitetet i Agder, Høyskole Bachelor yrkesfaglærer, fagskolen mekatronikk og fagbrev som radio og TV reparatør. Arbeidserfaring som enhetsleder/rektor på grunnskole 1 - 10, kontaktlærer og faglærer i videregående skole og fagarbeider innen installasjon og konfigurering av elektronisk kommunikasjonsnett og reparatør av elektroniske forbruks artikler.

Undervisning

PED 529 Pedagogikk og ledelse

PED 429/427 Den forskende, nyskapende og etisk bevisste lærer (trinn 5-10)

PED 327 Praktisk - pedagogisk utdanning for yrkesfag (deltid)

PED 237 Characteristics of Norwegian and Comparative Education

PED 150 Kunnskap og kompetanse i en globalisert verden

PED 128 Læring og Opplæring

Arbeidserfaring

• Rektor 1 - 10 grunnskole
  • Fag - og kontaktlærer data og elektronikk
  • Telekommunikasjonsmontør
  • Radio og Tv reperatør

Faglige interesser

• Skoleledelse
  • Policy
  • Skoleutvikling
  • Kontekst og kultur
  • Danning, didaktikk og utdanning
  • Elevens livsverden
  • Vurdering og tilbakemelding

Prosjekter

Ph.d. prosjekt: Rektors arbeid som leder av planlagt og fremvoksende endring

Vitenskapelige publikasjoner

• Hegghaug, Jon Terje (2023). Samhandlingsmodell: Refleksiv ledelse i møte med spenninger i skolens praktiske hverdag. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN: 0029-2052. 107 (1). s 51 - 64. doi:10.18261/npt.107.1.6.
  • Hegghaug, Jon Terje (2021). Using predefined assessment criteria and feedback for understanding process and progress towards competencies. Assessment theory, policy, and practice in higher education - Integrating feedback into student learning. ISBN: 978-3-8309-4478-2. Waxmann Verlag. 4. s 59 - 74.
  • Hegghaug, Jon Terje (2022). Balancing deliberations towards change in context of curriculum renewal and worldwide pandemic: An analysis on school-principals’ deliberations and etichal actions.
  • Hegghaug, Jon Terje (2021). Principals’ vision, change, and strategies - intended or emerging?.
  • Hegghaug, Jon Terje (2021). What emerges in principals’ working praxis?.

Sist endret: 27.09.2022 11:09