Gå til hovedinnhold

Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.

Her finner du våre nye nettsider

0
Hopp til hovedinnhold

Katja Hakel

Førstelektor

Førstelektor i universitetspedagogikk

Katja Hakel er førstelektor i universitetspedagogikk. Hun har jobbet med kompetanseheving av ansatte i norsk høyere utdanning siden 2013, først ved NTNU og siden februar 2024 ved UiA. Ved NTNU har hun utviklet og forsket på opplæringen og bruk av læringsassistenter, og undervist og veiledet ansatte i universitetspedagogisk utviklingsarbeid. Hennes interesser i undervisning og forskning ligger innenfor Universell utforming for læring, og førstelektor-dosent-stigen som en likeverdig karrierevei i akademia. Hun har vært medlem i ledergruppen av det internasjonale nettverket Universal Design for Learning in Higher Education (UDLHE) og ledet den internasjonale fagfellevurderte konferansen Digicon. I 2022-2023 var hun på forskningsopphold ved University of Kansas, USA. I Norge har hun forsket på førstelektoropprykk, og bidratt nasjonalt med undervisning og veiledning av førstelektorkandidater fra mange UH-institusjoner. Ved UiA leder hun førstelektor-dosent-programmet, og er leder for meritteringsordningen. I 2022 ble hun selv tildelt status som merittert underviser ved NTNU.

Forskning

Forskningsinteresser:

  • Organisasjonslæring / kompetanseutvikling i kunnskapsorganisasjoner 
  • Den "andre karriereveien" - førstelektor- og dosentkvalifisering
  • Universitetspedagogiske tilbud etter strukturreformen i UH-sektoren
  • Universell utforming for læring

Undervisning

Arbeidsoppgaver:

  • Leder for førstelektor-dosent-programmet ved UiA
  • Komitéleder for meritteringsordningen ved UiA
  • Veiledning av ansatte i pedagogisk FoU-arbeid ved Senter for yrkesfag og opplæring i arbeidslivet (SYA)
  • Undervisning på kurs om studieprogramledelse ved UiA
  • Undervisning, veiledning og forskning på universell utforming av lærings-, undervisnings- og vurderingsaktiviteter (Universal Design for Learning)
  • UiA-medlemi FORTHEM-alliansen, work package 5 Innovative pedagogies

Vitenskapelige publikasjoner

  • Hakel, Katja (2023). Universell utforming i høyere utdanning - NTNUs eksperter i team som pitch case.
  • Hakel, Katja; Magin, Melanie (2023). Inkluderende læringsmiljø. Hva skal til for en systematisk implementering i fagmiljøer ved NTNU?.
  • Magin, Melanie; Hakel, Katja (2023). Universell utforming av undervisning og vurdering – hva skal til for å få det realisert?.
  • Eriksen, Stig; Hakel, Katja; Nordkvelle, Yngve Troye (2023). Kvalifisering til førstelektor - en analyse av søkeres og komiteers anvendelse av førstelektorkriteriene.
  • Hakel, Katja (2022). A Live Podcast on International Perspectives on Universal Design for Learning.
  • Eriksen, Stig; Hakel, Katja; Nordkvelle, Yngve Troye (2022). Kvalifisering til førstelektor - en analyse av søkeres og komiteers anvendelse av førstelektorkriteriene.
  • Hakel, Katja; Eriksen, Stig; Nordkvelle, Yngve Troye (2022). Merits of Teaching in Higher Education.

Sist endret: 27.03.2024 10:03