Kontor:
K3021 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )
Kontortid:

Ble født i Tromsø 22.januar 1950.

Startet musikkstudier ved Oslo Musikkonservatorium i 1965 med pianisten Jarle Sørå som hovedinstrumentlærer i klavérspill.

Har vært solist med Bergen Operaorkester i Griegs A-moll konsert.

Tok eksamen ved musikklinjen ved Høgskolen i Bergen 1975. Musikkpedagogikk hovedfag ved Høgskolen i Bergen med komposisjon og direksjon som utøvende disipliner, 1990.

Har studert videre komposisjon med Johan Kvandal og Egil Hovland i en årrekke.

Fikk opprykk til 1.amanuensis i 1993 innen fagfeltet komposisjon og satslære, og personlig opprykk til professor i komposisjon ved Universitetet i Agder 2011.

Vant Kjerulfprisen i 1995 i den nasjonale konkurransen for beste mannskorkomposisjon. Konkurransen var utlyst av Universitetet i Oslo.

Underviser nå i komposisjon ved institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved fakultet for kunstfag, Universitetet i Agder, hvor jeg har arbeidet siden 1990.

Faglige interesser

Satslære, Komposisjon, Direksjon

Prosjekter

Siste urframføringer:

1) Norwegian Fantasy. For EPTA's internasjonale pianokonkurranse ved Norges Musikkhøgskole, Oslo. Duo piano: Tamara Movsisyan og Tigran Berkelyan.

2) Pianokonsert no.1. 1. sats av klaverkonsert no.1, for Piano, Strykere og Pauker. Mariam Kharatyan solist med studenter og ansatte ved fakultet for musikk ved universitetet i Sarajevo.

3) Awakening Piano. For den internasjonale pianistkonkurransen i Orleans, Frankrike. Solist: Marianna Abrahamyan.

4) Concerto for two flutes and strings, første gang framført ved Universitetet i Agder, senere også framført av Kristiansand Symfoniorkester i Kilden.

5) A Passion Service, for solister, kor og orgel. Framført i Søm kirke, Kristiansand.

CD-innspilling: Polske og norske komponister:

1) Zarabanda for klarinett, cello og klaver.

2) Trio for fløyte, fiolin og cello.

3) Concerto for two flutes and strings.

Vitenskapelige publikasjoner

• Øhrn, Konrad Mikal (2006). Korledelse Om motivasjon og metode for kordirigenter. ISBN: 8292494073. Cantando Musikkforlag. s 130.
  • Øhrn, Konrad Mikal; Rolfhamre, Robin; Schau, Jørn (2023). Chord usage in two selected compositions by Konrad Øhrn.
  • Eidsaa, Randi Margrethe; Øhrn, Konrad Mikal (2018). The Music Performance Marianne N Narratives.
  • Øhrn, Konrad Mikal (2016). Møt komponister i Agder.
  • Øhrn, Konrad Mikal (2016). 10 års jubileumskonsert.
  • Øhrn, Konrad Mikal (2016). Christmas Medley.
  • Øhrn, Konrad Mikal (2016). Triosonate.
  • Øhrn, Konrad Mikal (2016). Klaverkonsert, 3 satser.
  • Øhrn, Konrad Mikal (2016). Awakening piano.
  • Øhrn, Konrad Mikal (2015). Konsert i Søm kirke.
  • Øhrn, Konrad Mikal (2015). Walz.

Sist endret: 21.06.2018 14:06