Lena Hansen Malnes

Universitetslektor

Kontor:
IU 020 ( Universitetsveien 1, Kristiansand )
Kontortid:
08:00 - 16:00

Jeg er for tiden engasjert i en spennende doktorgrad innen Helse- og Idrettsvitenskap. Min faglige og kliniske erfaring har gitt meg en bred kompetanse, og jeg har utforsket ulike områder innenfor helsesektoren og forskning på folkehelse feltet.

Min bakgrunn:

• Autorisert hjelpepleier
  • Klinisk sykepleier
  • Master i folkehelsevitenskap
  • Doktorgrad i helse- og idrettsvitenskap (pågående)

Min forskning idag:

Min avhandling fokuserer på fysisk aktivitet hos ungdommer, spesielt aktiv transport. Vi studerer faktorer som påvirker om ungdom går eller sykler til skolen. Gjennom et stort samarbeidsprosjekt undersøker vi hvilke faktorer som bidrar til å endrer unges transportvaner. Forskningen vil kunne brukes til å utforme effektive tiltak for å øke bruken av miljøvennlige transportmidler som også innebærer regelmessig fysisk aktivitet.

Min forskning fra tidligere:

Tidligere har jeg fordypet med i temaet el-sykling hos norske voksne. Sammen med andre universiteter har vi undersøkt hvor mye voksne mennesker syklet dersom de fikk utlånt en elsykkel, og hvorvidt denne syklingen påvirket deltakernes kondisjon. I tillegg har vi sett på hvor mye fysisk aktivitet som kreves når en bruker elsykkel som transportmiddel. Forskningen er viktig for å belyse mulighetene ved elsykling og hvilke betydning det kan ha for det fysiske aktivitetsnivået.

Min praksis som sykepleier:

Som sykepleier har jeg jobbet med ulike pasientgrupper, primært godt voksne og eldre, både på sykehus og på helsesenter. På helsesenteret var vi et tverrfaglig team der jeg bidro til kartlegging av hjelpebehov og søknader av kommunale helsetjenester. Min kliniske erfaring som sykepleier har gitt meg innsikt i hvordan det er å leve med en kronisk sykdom. I tillegg har min erfaring fra tverrfaglige team og kartlegging av hjelpebehov gitt meg et helhetlig perspektiv på pasientomsorg.

Fremtidsutsikter:

Jeg ser frem til å fortsette å jobbe med forskning og kunnskapsutvikling knyttet til sunne livsstilvaner. Mitt mål er å bidra til kunnskap som på sikt kan forebygge kroniske sykdommer og helseplager ved å fremme fysisk aktivitet blant befolkningen.

Er du interessert i mitt arbeid eller ønsker å samarbeide og utforske muligheter? Jeg er tilgjengelig for samtale så det er bare å ta kontakt på epost eller mobil. På gjensyn! :)

Undervisning

I løpet av året 2024 skal jeg veilede og undervise på bachelor- og masternivå.

Bachelor emner:

Prosjekter

School in Motion (ScIM)

Rolle: Prosjektkoordinator/Doktorgradsstudent

Oppgaver: Planlegge og gjennomføre intervensjon, oppfølging av skoler, planlegge og gjennomføre datainnsamling

Forskningsinstitusjoner: Universitetet i Agder, Norges Idrettshøgskole, Universitetet i Stavanger og Høyskolen i Sogn og Fjordane

Kan El-sykling føre til bedre helse?

Rolle: Masterstudent

Oppgaver: Skriving av masteroppgave og tilhørende artikkelmanuskript samt. delta i datainnsamling

Forskningsinstitusjoner: Universitetet i Agder, Universitetet i Bergen og Universitetet i Stavanger

Fysisk aktivitet ved sykling og el-sykling

Rolle: Vitenskapelig assistent

Oppgaver: Skriving av artikkelmanuskript

Forskningsinstitusjoner: Universitetet i Agder

Allmenn formidling

Avis:

TV:

• Forsker Grand Prix, NRKTV. Konkuranse i forskningsformidling. Delfinale Agder-region. Sendt på NRK2, 13.feb 2021 (tilgjengelig på NRKTV).

Radio:

• Forsker Grand Prix. Radiointervju, Sørdlandssendinga NRK Radio. Sendt på radio 3.sept 2020.

Vitenskapelige publikasjoner

• Malnes, Lena; Berntsen, Sveinung; Kolle, Elin; Ivarsson, Andreas; Dyrstad, Sindre Mikal (2023). School-based physical activity in relation to active travel among adolescents.
  • Malnes, Lena (2022). Tre grunner til å velge aktiv transport.
  • Kubens, Valerie; Malnes, Lena (2021). Hvordan skal vi få flere barn og unge til å gå og sykle til skolen?.
  • Åvitsland, Andreas; Leibinger, Eva; Lerum, Øystein; Malnes, Lena; Solberg, Runar Barstad; Dyrstad, Sindre Mikal (2018). Sammenhengen mellom fysisk form og psykisk helse hos norske 13-14-åringer.

Sist endret: 21.03.2024 20:03