Marianne Nødtvedt Knudsen

Førsteamanuensis

Kontor:
G2002 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Undervisning

Underviser på BA samtidsteater, Master i Kunstfag, Barnehagelærerutdanningen og Lærerutdanning. Emneansvar i TEA 104 Bruke teater.

Arbeidserfaring

Bakgrunn fra kulturskole og videregående skole i drama og teater.

Universitetslektor ved NTNU 2015-2019. Underviste i emnene Teaterproduksjon, Innføring i drama og teater, Drama og teater i kontekst, Prosjektteater for ungt publikum, Praktisk pedagogisk utdanning med fokus på kunstfagdidaktikk og kunstfagdidaktikk som praksisledet og kunstnerisk utforskning på master i kunstfagdidaktikk.

Frilans regissør, skuespiller, kurs- og foredragsholder siden 2007

Prosjekter

Arbeider med Gatelangs scenekompani - et inkluderende scenekompani som arbeider med mangfold, integrering og verdighet.

Teater Bak Murene - teater i fengsel.

Creative Europa - Transforming young people using Shakesperare 2022-2024.

Vitenskapelige publikasjoner

• Knudsen, Kristian Nødtvedt; Knudsen, Marianne Nødtvedt (2020). Indefra og udefra – serendipitet som kunstfagdidaktisk princip i teater bag murene. Journal for Research in Arts and Sports Education. ISSN: 2535-2857. 4 (1). s 115 - 130. doi:10.23865/jased.v4.2453.
  • Knudsen, Marianne Nødtvedt; Rasmussen, Bjørn K. (2020). Transition and challenge - ethical concerns in prison theater. The Applied Theater Reader 2nd Edition. ISBN: 9780367376291. Routledge. 19. s 113 - 120.
  • Knudsen, Marianne Nødtvedt; Solheim, Sunniva (2024). Akkurat nå - en vandreteaterforestilling med Gatelangs inkluderende scenekompani.
  • Knudsen, Marianne Nødtvedt (2024). "Å vandre gatelangs" - av og med Gatelangs inkluderende scenekompani.
  • Knudsen, Marianne Nødtvedt (2024). "Du seie eg må koma meg ud" - om mangfold og verdighet i Gatelangs inkluderende scenekompani.
  • Elmies-Vestergren, Alexander; Knudsen, Marianne Nødtvedt (2024). EXPLORATORY WORKSHOP: A sensory-aesthetic space: an exploratory workshop on interdisciplinary collaboration on aesthetic learning processes.
  • Elmies-Vestergren, Alexander; Knudsen, Marianne Nødtvedt (2024). Diffractions from a sensory-aesthetic learning space: an exploration of performative//Bildung- centered collaboration.
  • Harris, Madelein Bernstein; Knudsen, Marianne Nødtvedt (2024). Teater av livets drama.
  • Knudsen, Marianne Nødtvedt; Mjanger, Astrid Koppen; Verma, Sita Ljungholm (2023). «Å arbeide i (konstant) motstand» - teater i fengsel i et skandinavisk perspektiv.
  • Knudsen, Marianne Nødtvedt (2023). Kunst og kultur i samfunnet, livskvalitet frem mot 2030 – Hvordan skaper vi samfunn som fremmer gode liv for alle..
  • Larsen, Gabriela Melo; Knudsen, Marianne Nødtvedt (2023). In between..
  • Knudsen, Marianne Nødtvedt; Solheim, Sunniva (2023). Du seie eg må koma meg ud.

Sist endret: 1.12.2023 10:12