Kontor:
H2013 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )
Kontortid:
Etter avtale

Jeg er PhD-stipendiat ved Institutt for Global Utvikling og Samfunnsplanlegging. Min forskning undersøker ulike holdninger til klimatiltak. Hva er det vi egentlig snakker om når vi diskuterer klimatiltak?

Min akademiske bakgrunn er en master i sosiologi med fokus på klimakommunikasjon, og har jobbet som lektor i flere år på videregående skoler. Mine interesseområder inkluderer miljø, klima, sosiologi, kommumnikasjon, improvisasjon, elevaktive undervisningsmetoder og å prøve å fylle kontoret med planter.

Faglige interesser

• Sosiologi
  • Klimakommunikasjon
  • Miljø
  • Klima
  • Interaktive formidlingsmetoder

Prosjekter

Etter hvert som spørsmål som miljø og klimaendringer blir mer fremtredende i offentlige debatter, blir Norges grønne politikk som implementering av regionalt område og transportplaner og byvekstavtaler stadig mer omstridt på lokalt nivå.

I min PhD-forskning fokuserer jeg på å koble hvilke verdispørsmål vi diskuterer når vi diskuterer klimarelaterte spørsmål. Hva ligger bak argumentene? Hvordan rettferdiggjør folk fra forskjellige synspunkter sine argumenter om klimarelaterte emner? Hvem og hva stoler vi på?

Utvalgte publikasjoner

Wilhelmsen, M. E. (2020). How dare she?: A critical discourse analysis of Greta Thunberg [University of Agder]. http://hdl.handle.net/11250/2682426

Wilhelmsen, M. E. (2022). Iver B. Neumann: Innføring i diskursanalyse (2. utgave). Norsk Sosiologisk Tidsskrift, 6(2), 1–3. https://doi.org/10.18261/nost.6.2.5

Vitenskapelige publikasjoner

• Wilhelmsen, Marthe Elden; O'Born, Reyn Joseph; Heimdal, Anette; Ruser, Alexander (2023). UNDERSTANDING AND CHALLENGING CLIMATE SKEPTIC ATTITUDES AMONG ENGINEERING STUDENTS THROUGH INTERACTIVE PEDAGOGY. DS 123: Proceedings of the International Conference on Engineering and Product Design Education (E&PDE 2023). ISBN: 978-1-912254-19-4. The Design Society. Conference paper.
  • Wilhelmsen, Marthe Elden (2024). Unleashing sustainable imagination in education.
  • Wilhelmsen, Marthe Elden (2024). Klimaholdninger som identitetsmarkør.
  • Wilhelmsen, Marthe Elden (2024). Hva er det vi egentlig snakker om når vi diskuterer klimapolitikk?.
  • Wilhelmsen, Marthe Elden (2024). Political Imaginaries of Climate Change.
  • Wilhelmsen, Marthe Elden (2023). Understanding and challenging climate skeptic attitudes among engineering students through interactive pedagogy.
  • Wilhelmsen, Marthe Elden (2023). What are we really talking about when we discuss climate policies?.
  • Wilhelmsen, Marthe Elden (2023). Hvorfor er vi uenige om klimaspørsmål?.

Sist endret: 9.08.2023 11:08