Jeg har doktorgrad innen naturmiljøkjemi fra NTNU fra 2008. Tittelen for doktoravhandlingen: "A study of metal contamination in a natural ecosystem affected by smelter emissions". Kartlegging av tungmetallforurensning i jord og vegetasjon i Odda-området stod sentralt i arbeidet, med vekt på bestemmelse av Zn, Cd, Pb og Cu.
Jeg begynte å jobbe ved UiA i 2008, og har hatt en rekke arbeidsoppgaver ved universitetet disse årene. Undervisning av ulike kjemiemner som inngår i bachelorstudier i biologi og bioingeniør, lektorprogrammet, naturfag årsstudium, grunnskolelærerutdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10, samt EVU-kurs for lærere som underviser i grunnskolen.
Parallelt med undervisningen har jeg også brukt en del tid på registrering av kjemikalier i stoffkartoteket EcoOnline i løpet av disse årene. I perioden 2013-2014 utførte jeg oppdrag for Bioforsk på Ås med fokus på miljøovervåking og vannprøvetaking i perioden det ble jobbet med å grave kabelgrøfter i forbindelse med Skagerak 4 strømkabelen som skulle legges fra Kristiansand i Norge til Danmark. Fra 2013 har jeg vært sakkynding for NOKUT i UVD-ordningen.
Våren 2023
Naturfag 1 i GLU 1-7 Emnet NAT115 (Emneansvar og undervisning)
Naturfag 2 i GLU 5-10 Emnet NAT201 (Undervisning)
Høsten 2023
Naturfag 1 i GLU 5-10 Emnet NAT116 (Emenansvar og undervisning)
Naturfag 1 i Lærerutdanning for tospråklige lærere (TOSPA). Emnet NAT 112 (Emneansvar og undervisning)
Har undervist kjemi ved UiA siden 2008, både disiplinemner og i lærerutdanningen.
Videreutdanning
NATDID 4901V: Jeg tok 30 sp videreutdanning i naturfagdidaktikk over 2 år ved UiO i perioden 2017-2019. Emnet het: "Naturfagdidaktikk for lærerutdannere". Naturfagsenteret holder undervisningen.
Interesser
Arbeider med kjemikaliesikkerhet, inkl. risikovurdering av kjemikalier.
Ved hjelp av DDU-midler fra UiA har jeg hatt muligheten til å utvikle undervisningsvideoer vha. iPad til bruk i kjemiundervisningen min.
Jobber med utvikling av EVU-kurs og nettside i regi av Skolelaboratoriet ved UiA.
Jeg er opptatt av å utvikle kjemiundervisningen ved grunnskolelærerutdanningen ved UiA, bl.a. ved å implementere studentaktive undervisningsformer, praktiske tilnærminger og hensiktsmessig bruk av digitale verktøy i undervisningen.
Fra 2017 har jeg vært engasjert i arbeidet som gjøres av skolelaboratoriet ved UiA ved å bidra med kjemikunnskap inn i ulike EVU-kurs for lærere i grunnskolen, samt utvikling av en nettside med forsøk.
I 2019 fikk jeg midler til prosjektet Kjemi i det fri sammen med Jorunn Larsen. Vi jobbet med å utvikle metoder for læring av naturfag utendørs med fokus på observasjon og bruk av digitale verktøy.
Sist endret: 25.05.2023 10:05