Gå til hovedinnhold

Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.

Her finner du våre nye nettsider

0
Hopp til hovedinnhold

Mugula Chris Safari

Universitetslektor

 
Kontor:
C5137 ( Jon Lilletuns vei 9, Grimstad )

Mugula Chris Safari er utdannet vernepleier (2014) og har en mastergrad i folkehelsevitenskap (2016) fra Universitetet i Agder.  Safari har tidligere jobbet med arbeidsinkludering av personer med utviklingshemming samt vært doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Agder ved Institutt for psykososial helse i Grimstad fra september 2019 til august 2023. Safari har en doktorgrad (2023) innen helse og idrettsvitenskap fra UiA.

Forskning

Deltakende design/Codesign

Brukerinvolvering i design av teknology 

VR som verktøy i kompetanseutvikling

Undervisning

Emner:

  • VER112 Praksis: Funksjonsnedsettelser, miljøarbeid, mestring og velferdsteknologi
  • VER211 Praksis: Pleie- og omsorgspraksis
  • VER300 Tjenesteorganisering

Prosjekter

InnArbeid (2017-2021) - Behovsdrevet innovasjon for inkludering av personer med utviklingshemming i arbeidslivet ved bruk av teknologi. InnArbeid vil utvikle innovative tjenester og teknologi for at personer med utviklingshemming kan finne, skaffe og holde på et arbeid
For mer informasjon og nyhetsbrev: https://innarbeid.uia.no/ 

Utvalgte publikasjoner

Thygesen, E., Safari, M C., and Wass, S. (2021).  Transport og arbeidsinkludering.  I Gjertsen, H, Melbø, L. og Hauge, H. (red). Arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming.

Vitenskapelige publikasjoner

  • Safari, Mugula Chris; Wass, Sofie; Thygesen, Elin (2024). One Size Does Not Fit All—Facilitating Participation of People with Intellectual Disability in Design of Digital Technology. International Journal of Design. ISSN: 1991-3761. 18 (1). s 23 - 38. doi:10.57698/v18i1.02.
  • Melby, Kristian Leonard; Sætra, Mette K Ragnhildstveit; Safari, Mugula Chris; Bachke, Carl Christian (2024). «Dette skremmer meg litt, og jeg tror det blir utfordrende»: En tematisk innholdsanalyse av studentskrevne logger fra første praksisperiode i vernepleierstudiet. UNIPED. ISSN: 1500-4538. 47 (1). s 74 - 88. doi:10.18261/uniped.47.1.7.
  • Safari, Mugula Chris; Wass, Sofie; Thygesen, Elin (2023). Digital technology design activities—A means for promoting the digital inclusion of young adults with intellectual disabilities. British Journal of Learning Disabilities. ISSN: 1354-4187. 51 (2). s 238 - 249. doi:10.1111/bld.12521.
  • Safari, Mugula Chris; Wass, Sofie; Thygesen, Elin; Haugland, Silje (2023). Intellectual Disability, Digital Technologies, And Independent Transportation – A Scoping Review. Proceedings of the 56thAnnual Hawaii International Conference on System Sciences. ISBN: 978-0-9981331-6-4. HICSS Conference Office. Smart and Connected Cities and Communities. s 1983 - 1992.
  • Safari, Mugula Chris; Wass, Sofie; Thygesen, Elin (2022). Motivation of people with intellectual disabilities in technology design activities: the role of autonomy, competence, and relatedness. Behaviour and Information Technology. ISSN: 0144-929X. s 1 - 19. doi:10.1080/0144929X.2021.2015442.
  • Sætra, Mette K Ragnhildstveit; Melby, Kristian Leonard; Safari, Mugula Chris; Bachke, Carl Christian (2022). «Vi gjorde hverandre gode, men det dabbet av og stoppet opp»: Vernepleierstudenters erfaringer med loggskriving og gruppeveiledning. NORDVEI: Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. ISSN: 2535-3047. 7doi:10.15845/ntvp.v7i1.3413.
  • Wass, Sofie; Safari, Mugula Chris; Haugland, Silje; Omland, Hans Olav (2021). Transitions from school to sheltered employment in Norway – Experiences of people with intellectual disabilities. British Journal of Learning Disabilities. ISSN: 1354-4187. 49 (3). s 373 - 382. doi:10.1111/bld.12414.
  • Thygesen, Elin; Safari, Mugula Chris; Wass, Sofie (2021). Transport og arbeidsinkludering. Arbeidsinkludering for personer med utviklingshemming. ISBN: 978-82-15-04692-1. Universitetsforlaget. Kapittel 8. s 117 - 126.
  • Safari, Mugula Chris; Wass, Sofie; Thygesen, Elin (2021). ‘I Got To Answer the Way I Wanted To’: Intellectual Disabilities and Participation in Technology Design Activities. Scandinavian Journal of Disability Research. ISSN: 1501-7419. 23 (1). s 192 - 203. doi:10.16993/sjdr.798.
  • Wass, Sofie; Hansen, Lise Amy; Safari, Mugula Chris (2020). Designing Transport Supporting Services Together with Users with Intellectual Disabilities. Designing for Digital Transformation. Co-Creating Services with Citizens and Industry. ISBN: 978-3-030-64822-0. Springer Nature. Konferanseartikkel. s 56 - 67.
  • Wass, Sofie; Safari, Mugula Chris (2020). Photovoice—Towards Engaging and Empowering People with Intellectual Disabilities in Innovation. Life. ISSN: 2075-1729. 10 (272). s 1 - 11. doi:10.3390/life10110272.
  • Radianti, Jaziar; Wass, Sofie; Steig, Marianne Hovet; Safari, Mugula Chris (2024). Exploring Immersive VR-based Emphatic Learning Using Interpersonal Reactivity Index.
  • Safari, Mugula Chris (2023). VR-baserte scenarier i vernepleierutdanningen.
  • Safari, Mugula Chris; Wass, Sofie (2023). VR-based Scenarios in Education.
  • Safari, Mugula Chris (2023). Intellectual disability and participation in technology design activities: A catalyst for social inclusion.
  • Safari, Mugula Chris (2023). Intellectual Disability, Digital Technologies, And Independent Transportation A Scoping Review Presentation.

Sist endret: 28.02.2024 09:02