Nils Rune Birkeland har siden 2003 vært ansatt ved Universitetet i Agder. For tiden er han tilsatt som førstelektor ved Institutt for nordisk og mediefag, Fakultet for humaniora og pedagogikk. Forskningsinteresser: Deltakelse i flere større forskningsprosjekter i skjæringspunktet mellom tekst/kommunikasjon og utdanning har gitt en bred forskningsbakgrunn innenfor pedagogikk og anvendt språkvitenskap. Har deltatt i flere publikasjoner om skolestyring og ulike aktøreres rolle (media og helsesytemet spesielt) i forbindelse med innføringen av nasjonale prøver i det norske skolesystemet. Her har blant annet kritisk diskursanalyse vært et viktig redskap. Ved siden av denne interessen for medier, skolestyring og skolepolitikk er Nils Rune for tiden engasjert i ulike forskningsnettverker som arbeider med multimodalitet (sammensatte tekster), samt med undervisning/didaktikk. Han er også opptatt av spørsmål knyttet til forholdet mellom vitenskapsteori, språkfilosofi og pedagogikk. Undervisning: Nils Rune har undervisningserfaring fra et vidt spekter av fakultetets fagportefølje både på bachelor- og masternivå. Her inngår disiplinstudier i nordisk, i pedagogikk samt i kommunikasjons- og mediefag. I nordisk ligger tyngepunktet ligger på språklige emner. Administrative verv: Nils Rune var i 2005-2006 medlem i gruppa som utredet og forberedte opprettelsen pedagogisk utviklingssenter (PULS) ved UiA. I perioden 2008 – 2010 fungerte han som studiekoordinator for kommunikasjons- og mediefagene. Noen utvalgte publikasjoner: Birkeland, N.R., Drange, E-M. Tønnessen, E.S. Digital Colllaboration inside and outside educational systems, E-Learning and Digital Media March 2015 12: 226-241.Werler, T., Cameron, L., Birkeland, N.R.(ed) (2012) "When Edication Meets the Care Paradigm", Waxmann.Birkeland, N.R. (2010). Hva kartet kan fortelle. In M. Engebretsen (Ed.) Skrift, bilde og lyd. Analyse av sammensatte tekster”. Kristiansand: Høgskoleforlaget i 2010. Birkeland, N.R. (2010). Analogi: Perpsektiver på Klafkis didaktikk. In J. H. Midtsundstad & I. Willbergh (Eds.), Didaktikk – nye teoretiske perspektiver på undervisning.Oslo: Cappelen Damm. Langfeldt, G., & Birkeland, N.R. (2010). Pisa i lys av styringsteori. In E. Elstad & K. Sivesind (Eds.), PISA – sannheten om skolen? Oslo: Universitetsforlaget. Birkeland, N.R. (2008). Ansvarlig, jeg? Nye redskaper i utformingen av norsk skolepolitikk.In G. Langfeldt, E. Elstad, S. Hopmann (Eds.), Ansvarlighet i skolen.Politiske spørsmål og pedagogiske svar. Oslo: Cappelen akademisk forlag. Birkeland, N.R. (2005). Kunnskap og politikk i Bologna-prosessens Europa. In Skriftserien / Høgskolen i Agder: 122. Kristiansand: Høgskolen i Agder. Birkeland, N.R., Hansen, A., & Simonsen, B. (2004).Barn, fag, verden og fremtiden – et blikk på den norske lærerutdanningen. [Electronic version] Agora - tidsskrift for forskning, udvikling og idéudveksling i professioner, 4/2004, 20-27. Birkeland, N. R. (2001). Den todimesjonale teksten. Et prosessuelt perspektiv på bruk av hypermediell skriveteknologi. Hovedoppgave nordisk, Høgskolen i Agder. Birkeland, N.R. (1999). Ideelle organisasjoners bruk av offentlig informasjon på nettet. In Forvaltningsinformatisk notatserie 1/1999, Universitetet i Oslo.
Undervisnings-/veiledningsemener i 2015:
Norsk 2, EVU (NO-910 og NO-911)
Master i nordisk (NO-500)
Mellommenneskelig kommunikasjon (KOM-112)
Norsk språkstruktur og språkbruk (NO-145)
Tidligere undervisnings-/veilednings fag/emner/områder:
FLU/BLU
ALU/GLU
Diverse oppgaveskrivingskurs
Diverse kommunikasjonsemner (bachelor)
Diverse emner i pedagogikk (bachelor og master)
"Kommunikasjon, teknologi og Kultur" (KTK), UiO / Institutt for rettsinformatikk: 1999-2000
"Achieving School Accountability in Practice" (ASAP), NFR / NTNU: 2003 - 2008
"When education meets care", Institutt for pedagogikk/fakultet for helse og idrett UiA: 2007 - 2012
"Multimodalitet, sjanger og design" (MSD), Institutt for nordisk og mediefag UiA: 2008 - 2011
"Multimodalitet og kulturendring" (MULTIKUL), Fakultet for humaniora og pedagogikk UiA: 2011 - 2015
"Forprosjekt for forskning på teori-praksisdimensjonen i bacheloroppgavene i BLU, Av deling for lærerutdanning UiA: 2014 -
"Utdanningstekst", Institutt for nordisk og mediefag, UiA: 2015 -
Sist endret: 24.10.2018 09:10