Gå til hovedinnhold

Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.

Her finner du våre nye nettsider

0
Hopp til hovedinnhold

Rune Andersen

Førstelektor

Førstelektor, studieprogramleder akademisk esport

 
Kontor:
A4022 ( Jon Lilletuns vei 9, Grimstad )
Kontortid:
09.00-15.30

Utdanning:

Allmennlærer 1999

Master Pedagogisk bruk av IKT 2008

Veiledningspedagogikk 2012

Velferdsteknologi 2018

 

 

Yrkesbakgrunn

Grimstad Ungdomsskole 1999-2006

Dahlske VGS 2006-2016 (30% siste 4 årene)

Høyskoleforlaget 2006-2008

Aplay Motivation AS 2007-2008

Universitetet i Agder 2014-

Forskning

Medlem i følgende forskergrupper:

Akademisk esport, spill og spilldidaktikk https://www.uia.no/forskning/teknologi-og-realfag/akademisk-e-sport-spill-og-spilldidaktikk

Multimedia og e-læring https://www.uia.no/forskning/teknologi-og-realfag/multimedia-og-e-laering

Undervisning

2023: MM406, MM113, MM114, MM500, GameOn

2022: MM406, MM911, MM909, MM910, MM113, MM114

2021: Didaktisk bruk av IKT for forsvaret

2021: MM404, MM903, MM906, MM406, MM408, Akademisk e-sport, PED978

2020 – d.d: EVU emner som betalingsoppdrag for det offentige og private

2020: MM404, MM901, MM902, MM903, MM904, MM406, MM408, DAT110, PED978

2019: MM404, MM406, MM408, MM902, MM903, PED978

2018: MM501, MM503, TEKPED60, MM901, MM902, PED978

2017 – d.d STM prosjekt sammen med barnehagelærerutdanningen

2017: DAT110, MM501, MM503, TEKPED60

2016: DAT110, MM501, MM503

2015: DAT110, MM501, MM503

2012 – 2015: TFL 115/200 og Forkurs (Ingeniørvitenskap)

Faglige interesser

Faglig interesse innen bruken av IKT til pedagogiske formål. Hvordan benytte seg av IKT på en måte som er hensiktsmessig i ulike kontekster. Har tatt initiativ til, utviklet og gjennomført etableringen av Europas første komplette bachelorprogram innen akademisk esport. Er sterkt fokusert på hvordan en kan utnytte overførbare ferdigheter fra spill til andre kontekster.

Er også interessert i å se på de tverrfaglige fordelene som finnes samt hvordan en kan koble næringslivet på slik at studenter får en sømløs overgang til arbeidslivet.

 

Vitenskapelige publikasjoner

  • Øvensen, Elisabeth Cederberg; Scholz, Tobias Michael; Andersen, Rune; Prinz, Andreas (2024). DEFINING A GAMEFUL EXPERIENCE IN A LEARNING ENVIRONMENT. 16th International Conference on Education and New Learning Technologies. ISBN: 978-84-09-62938-1. International Academy of Technology, Education and Development. s 3824 - 3834.
  • Andersen, Rune; Scholz, Tobias Michael; Simonsen, Christian Robere (2023). LEVEL UP: UNLEASHING THE POTENTIAL OF ESPORTS FOR TRANSFERABLE SKILL DEVELOPMENT IN THE DIGITAL WORKING WORLD. ICERI2023 Proceedings. ISBN: 978-84-09-55942-8. IATED Academy. Chapter. s 1402 - 1412.
  • Simonsen, Christian Robere; Andersen, Rune (2022). Towards a genuine student centered approach to learning. 15th International Conference of Education, Research and Innovation. ISBN: 978-84-09-45476-1. International Academy of Technology, Education and Development (IATED).
  • Andersen, Rune; Bonnier, Knut Erik; Jaccard, Dominique (2020). Challenges with the introduction of a "project management game" in higher education. 12th International Conference on Education and New Learning Technologies - EDULEARN 20. ISBN: 978-84-09-17979-4. The International Academy of Technology, Education and Development. chapter.
  • Bonnier, Knut Erik; Andersen, Rune; Johnsen, Hege Mari (2020). Lessons Learned from Implementing a Serious Game in Higher Education – A Student and Trainer Perspective.. Lecture Notes in Computer Science (LNCS). ISSN: 0302-9743. 12517s 24 - 33. doi:10.1007/978-3-030-63464-3_3.
  • Andersen, Rune; Juveng, Mariell (2019). GAME-BASED LEARNING IN NORWEGIAN CLASSROOMS: PERCEIVED CHALLENGES AND THE POTENTIAL OF DIGITAL SUPPLEMENTARY RESOURCES TO FACILITATE THE USE OF GAMES AS TEACHING TOOLS. ICERI2019 Proceedings. ISBN: 978-84-09-14755-7. IATED Academy. kapittel.
  • Øysæd, Halvard; Andersen, Rune; Garmannslund, Per Einar; Prinz, Andreas; Lazareva, Aleksandra; Schmidt, Michael (2017). Does The Introduction Of An Overall Study Strategy Empowering Students To Use Appropriate Study Strategies?. ICERI Proceedings. ISSN: 2340-1095. s 4152 - 4157. doi:10.21125/iceri.2017.1098.
  • Øysæd, Halvard; Andersen, Rune; Prinz, Andreas; Schulz, Renee Patrizia (2016). Teaching students to learn. CSEDU 2016 Proceedings of the 8th International Conference on Computer Supported Education, proceedings volume 1. ISBN: 978-989-758-179-3. SciTePress. chapter. s 91 - 98.
  • Goodwin, Morten; Auby, Christian; Andersen, Rune; Barstad, Vera (2015). Educating Programming Students for the Industry. Digital Media in Teaching and its Added Value. ISBN: 978-3-8309-3287-1. Waxmann Verlag. Kapittel. s 100 - 118.
  • Andersen, Rune; Prinz, Andreas; Øysæd, Halvard (2015). How to Teach Habits?. Digital Media in Teaching and its Added Value. ISBN: 978-3-8309-3287-1. Waxmann Verlag. Kapittel. s 159 - 173.
  • Scholz, Tobias Michael; Andersen, Rune (2023). Fostering Local Esports Ecosystems and Sustainability: A Study of German Regional Esports Associations and their Potential Application in the Nordic Context.
  • Andersen, Rune; Torstveit, Monica Klungland (2022). E-sport-utøvere, de nye forbildene?.

Sist endret: 16.01.2023 12:01