Jeg er professor i teater med en ph.d. i dramaturgi fra Aarhus Universitet (DK).
Aktuelle verv:
Aktuell formidling:
Nyeste vitenskapelige publikasjoner:
Tildelt pris:
"Beste tidsskriftsartikkel 2014" for forskningsartikkelen "Å gi Breivik en scene? – Scenekunst etter 22. juli." Artikkelen ble gjenpublisert i en forkortet versjon på Morgenbladets tidsskriftsportal samt i boken Bearbeidelser: 22. juli i ord og bilder (2020).
Mine aktuelle forskningsprosjekter er:
"Uenighetsdramaturgier - Fellesskap og dissens i nordisk samtidsteater" (støttet av Norsk Kulturråd, del av forskningsprogrammet "Kunst og sosiale fellesskap")
"Making Memory: Contemporary Aesthetic Articulations of Norway in the Second World War", samarbeidsprosjekt mellom forskningsgruppene Kunst og konflikt (Kunstfag) og Traumeframstillinger i samtidskulturen (Humaniora)
Aktuelt underviser jeg på ph.d.-spesialiseringen i Kunst i kontekst, er emneansvarlig for KF-602 Kunst i kontekst: metoder, teori, estetikk og KF-614 Teater i kontekst og veileder følgende ph.d.-prosjekter:
Hva "gjør", "kan" og "vil" teateret i dag? Mine viktigste interessefelt er: samtidsteater, dramaturgi, teater og samfunn, kunst i kontekst, samt skjæringsfeltet mellom teaterteori/dramaturgisk teori og forestillingsanalyse/dramaturgisk analyse.
Aktuelt forsker jeg på det jeg kaller for "uenighetsdramaturgier" i samtidsteateret. Hvordan kan samtidsteateret bli arena, laboratorium og katalysator for "uenighetsfellesskap"?
Aktuelle prosjekter
Framstilt fortid. Norge og andre verdenskrig i samtidskulturelle optikker (2020–) Samarbeidsprosjekt med Unni Langås og Siri Hempel Lindøe (HumPed)
Uenighetsdramaturgier – Fellesskap og dissens i nordisk samtidsteater (2019-2021). Prosjektet er støttet av Norsk Kulturråd og inngår i forskningsprogrammet Kunst og sosiale fellesskap
Prosjektsammendrag ("Uenighetsdramaturgier"):
Er det mulig å være rykende uenig om aktuelle samfunnsspørsmål og samtidig oppleve et fellesskap med dem du er uenig med? Hva skal til for at et «uenighetsfellesskap» oppstår? Det er liten tvil om at uenighetsfellesskap er viktige for demokratisk samhandling og offentlighet i dag, men slike fellesskap ser ut til å være en mangelvare. Hvilken rolle kan teater som medium og kunstform spille i den sammenheng?
Prosjektet Uenighetsdramaturgier – fellesskap og dissens i nordisk samtidsteater skal bidra med ny kunnskap om hvordan kunst kan fungere som infrastruktur for dissens. Nærmere bestemt skal det undersøke hvordan samtidsteatret fungerer som arena, laboratorium og katalysator for uenighetsfellesskap i Norden i dag. Prosjektet låner den sosiologiske teorien om uenighetsfellesskap (Iversen, 2014) og anvender den på teaterfeltet.
I prosjektet utforskes fellesskapsdannelser i, gjennom og rundt teaterforestillinger som dramaturgisk legger til rette for uenighet innad i publikum. Prosjektet kartlegger aktuelle caser i Norden og utvikler teatervitenskapelige analyser av utvalgte forestillinger. Søkelyset settes på dramaturgien og den teatrale begivenheten: Hvordan legges dramaturgisk til rette for uenighet innad i et teaterpublikum? Hvordan kommer uenigheten til uttrykk i den teatrale begivenheten, og hvilken betydning får den for forestillingen? Hvordan forholder uenighet i forestillingen seg til eventuell uenighet om forestillingen – og omvendt? Hva skiller de ulike uenighetsdramaturgiene i de utvalgte casene? Hvilken rolle spiller teatrets egenheter som medium og kunstform for uenighetsdramaturgiene? Og hvilken betydning har uenighetsdramaturgiene for (scenekunst)offentligheten i og rundt forestillingene?
Prosjektet vil dessuten ta høyde for og kaste lys på de spesifikke samfunnsmessige kontekstene til forestillingene: Hvordan forholder uenighetsdramaturgiene og de teatrale uenighetsfelleskapene seg til mer omfattende samfunnsdiskurser og -prosesser? Er samtidsteatret et laboratorium for uenighetsfellesskap som av ulike grunner er vanskelig å legge til rette for utenfor teatret? Kan teaterforestillinger være en katalysator for uenighetsfellesskap også utenfor teatret?
På et overordnet plan vil prosjektet bidra til nye og kritiske perspektiver på demokratisk samhandling i og gjennom kunsten: Kan og burde man skille mellom gode og mindre gode uenighetsfellesskap på teatret? Hvordan inngår en vurdering av uenighetsfellesskapets kvalitet i vurdering av kunstnerisk kvalitet – og omvendt? Går bruken av samtidsteater som arena for uenighetsfellesskap på bekostning av kunstens frihet og handlingsrom? Og til slutt: Kan den sosiologiske teorien om uenighetsfellesskap få nye impulser gjennom anvendelsen på teaterfeltet?
Sist endret: 11.03.2022 11:03