Gå til hovedinnhold

Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.

Her finner du våre nye nettsider

0
Hopp til hovedinnhold

Siv Terese Omland

Universitetslektor

 
Kontor:
E1018B ( Universitetsveien 25, Kristiansand )
Kontortid:
0800-1600

Utdannet barnehagelærer ved Universitetet i Agder i 2017, med fordypning i Språk, litteratur og nye medier i barnehagen. Master i Barnehagekunnskap ved Universitetet i Agder fra 2018-2020. Har skrevet masteroppgave om hvordan krig og flukt blir fremstilt i bildebøker for barn. 

Forskning

Mine forskningsinteresser er i hovedsak rettet mot ulike temaer unnefor barnelitteratur, og da aller helst bildebøker. 

 

Undervisning

STM100 Språk, tekst og matematikk 

STM100G Språk, tekst og matematikk

NO-214 Språk, litteratur og nye medier i barnehagen

NO-215 Språk, litteratur og nye medier i barnehagen (for arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning) 

Arbeidserfaring

- Pedagogisk leder i barnehage

- Norsklærer på ungdomsskoletrinnet

- Lærer på småskoletrinnet 

 

Faglige interesser

  • Barndom
  • Barnehage
  • Barnelitteratur
  • Bildebøker
  • Barns språkutvikling 

Prosjekter

Mottaker av Norsk Barnebokinstitutts forskningsstipend 2022 for et prosjekt som skal undersøke hva som kjennetegner kvalitet i bildebøker for de yngste barna, fra 0-3 år. 

Redaktør for en vitenskapelig antologi om Anne-Cath. Vestlys forfatterskap sammen med Agnes-Margrethe Bjorvand og Cecilie Takle.

Utvalgte publikasjoner

Omland, Siv-Terese. 2016. «Pedagog, hvor er du?». Hentet fra: https://www.barnehage.no/barnehagelaererstudent-dokumentasjon-kronikk/pedagog-hvor-er-du/114900

Omland, Siv-Terese. 2017. Barneperspektivet i Astrid Lindgrens bøker for barn (bacheloroppgave). Universitetet i Agder, Kristiansand. 

Omland, Siv-Terese. 2020. «Alt er bare mørke». Fremstillinger av krig og flukt i bildebøker for barn (masteroppgave). Universitetet i Agder. 

Omland, Siv-Terese. 2020. «Hva skal barnehagen være?» Første steg, 2020 (2). 

Omland, Siv-Terese. 2021. «Litteraturarbeid som kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole». Hentet fra: https://www.skolebibliotek.no/litteraturformidling-som-kontinuitet-i-overgangen-fra-barnehage-til-skole/

Omland, Siv-Terese. 2022. «Moderne barndom i en institusjonalisert barnehagehverdag». Første steg, nummer 1, 2022 

Omland, Siv-Terese. 2022. "Å flykte fra krig og inn i bildeboka". Barnehagefolk, (2), s. 95-98 

 

Allmenn formidling

Jeg har siden 2016 publisert barnehagerelaterte innlegg, kronikker og artikler på fagbloggen stomland.wordpress.com. 

Vitenskapelige publikasjoner

  • Bjorvand, Agnes-Margrethe; Omland, Siv-Terese; Takle, Cecilie (2024). Anne-Cath. Vestly - den ukronede dronningen av norsk barnelitteratur. Anne-Cath. Vestly. Nye lesninger av forfatterskapet. ISBN: 9788202784348. Cappelen Damm Akademisk. Forord. s 11 - 21.
  • Bjorvand, Agnes-Margrethe; Omland, Siv-Terese (2024). Syn på barn og barndom i Anne-Cath. Vestlys forfatterskap. Anne-Cath. Vestly. Nye lesninger av forfatterskapet. ISBN: 9788202784348. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 1. s 22 - 39.
  • Bjorvand, Agnes-Margrethe; Omland, Siv-Terese; Takle, Cecilie (2024). Anne-Cath. Vestly. Nye lesninger av forfatterskapet. ISBN: 9788202784348. Cappelen Damm Akademisk. s 228.
  • Takle, Cecilie; Bjorvand, Agnes Margrethe; Omland, Siv-Terese (2024). Anne-Cath. Vestly – å nylese en klassiker.
  • Omland, Siv-Terese (2023). Lek - i et fremtidsperspektiv.
  • Omland, Siv Terese (2022). Å få en tidlig identitet som leser gjennom god litteratur.
  • Omland, Siv Terese (2022). Enkel og kompleks, kvalitetsbegrepet i småbarnsbildebøker.

Sist endret: 25.10.2022 11:10