Thomas Netland

Universitetslektor

Interessefeltet mitt spenner vidt, men jeg har hovedsakelig arbeidet med spørsmål knyttet til fenomenologisk filosofi og dens relevans for moderne kognitiv vitenskap og sinnsfilosofi, fortrinnsvis innenfor enaktiv og kroppslig sinn-teori (enactive, embodied cognition). I 2023 fullførte jeg min PhD i filosofi ved NTNU.

Forskning

Fenomenologi, sinnsfilosofi, kognitiv vitenskap, kroppslig sinn-teori.

Undervisning

Vår 2024:

• EX-111 Examen facultatum (engelsk)

Faglige interesser

• Fenomenologi
  • Sinnsfilosofi
  • Kognitiv vitenskap
  • Psykologi
  • Naturfilosofi
  • Vitenskapsfilosofi
  • Biologiens filosofi
  • Filosofihistorie
  • Merleau-Ponty
  • Husserl

Vitenskapelige publikasjoner

• Molander, Bengt Åke; Netland, Thomas; Solli, Mattias (2023). Knowing our Ways About in the World. Philosophical Perspectives on Practical Knowledge. ISBN: 9788215069142. Universitetsforlaget. s 214.
  • Netland, Thomas (2024). Er kunstig bevissthet mulig?.
  • Hverven, Sigurd; Netland, Thomas; Winther, Hannah (2024). Boklansering: Sigurd Hverven - Hegel: En ganske enkel bok om en vanskelig filosof.
  • Molander, Bengt Åke; Netland, Thomas; Solli, Mattias (2024). Perspektiver på praktisk kunnskap.

Sist endret: 5.02.2024 10:02