Gå til hovedinnhold

Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.

Her finner du våre nye nettsider

0
Hopp til hovedinnhold

Tom Flaten

Førstelektor

Fagkoordinator for norsk i lektorutdanninga

 
Kontor:
E2083A ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Forskning

Forskningsinteresser:

  • Norsk fagdidaktikk
  • Lesing og skriving
  • Nyere språkhistorie
  • Samisk i norskfaget
  • Språkpolitikk og språknormering
  • Stedsnavn

Undervisning

Fagkoordinator for norsk i lektorutdanninga

Undervisning hovedsaklig i lærerutdanningene, blant anna følgende:

  • Lektorutdanning, norsk fagdidaktikk
  • Praktisk-pedagogisk utdanning, norsk fagdidaktikk 
  • Grunnskolelærerutdanning 1-7
  • Grunnskolelærerutdanning 5-10

Samarbeid med og opplegg for lærere i grunnskole og videregående skole knytta til "Ungdomstrinn i utvikling" og "Desentralisert kompetanseutvikling" (Dekomp)

Arbeidserfaring

Arbeidserfaring:

  • Førstelektor på Universitetet i Agder 2021–
  • Universitetslektor på Universitetet i Agder 2011–2021 
  • Høgskolelektor på Høgskolen i Finnmark 2006–2011 
  • Gjestelærer på Göteborgs Universitet 2005

Verv ved UiA:

  • Medlem av Skikkethetsnemnda 2022–
  • Medlem av Styret for lærerutdanningene 2019–
  • Medlem av Instituttråd 2020–2023
  • Medlem av Studieråd for lektorutdanninga 2018–2022
  • Medlem av Studieråd for praktisk-pedagogisk utdanning 2014–2016

Prosjekter

Prosjektdeltakelse:

  • Lingvistiske landskap i nord 2021–
  • Rekomp-Dekomp-forskning UiA 2021–2024
  • Kommunalt språkvalg 2019–2021
  • Evalueringstekst 2017–2018

Vitenskapelige publikasjoner

  • Flaten, Tom (2022). Lærerinna og Lyngør. Olaug Åmots liv og virke. ISBN: 9788293895268. Bokhuset Forlag. s 150.
  • Flaten, Tom (2024). Linguistic landscape of Finnmark – and ways of language revitalization.
  • Flaten, Tom; Føreland, Line Reichelt (2024). Giellavahkku – om forskning og undervisning i samiske tema.
  • Flaten, Tom (2024). Introduksjon om kvenene.
  • Føreland, Line Reichelt; Flaten, Tom (2024). Samiske perspektiver i utdanning – om å øke bevisstheten rundt det samiske og minoritetsspråk i skole og samfunn.
  • Flaten, Tom (2024). Sannhets- og forsoningskommisjonen. Hva betyr kommisjonens arbeid og rapport for lærerutdanningene?.
  • Føreland, Line Reichelt; Flaten, Tom (2023). Samiske perspektiver i lærerutdanningene.

Sist endret: 5.02.2024 11:02