Leder for prosjektet "Barnehagelæreres ledelse av utviklings- og implementeringsprosesser i Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen"
2018: Ph.d. i nordisk språkvitenskap
Har ledet og deltatt i en rekke utviklingsprosjekter i barnehage og skole med særlig vekt på språklig og kulturelt mangfold og språklæring.
Hovedfag fra Universitetet i Oslo med et studieopphold ved Universitetet i Hamburg. Etter hovedfag var jeg sendelektor ved Universitetet i Kiel. Har siden 2003 vært ansatt ved Universitetet i Agder.
Har vært med å utvikle lærerutdanning for tospråklige, og underviser i språklige emner gjennom hele utdanningen
Underviser i språklige emner i barnehagelærerutdanningen
Har siden 2003 undervist i norsk som andrespråk, EVU-kurs for lærere
Representerer Universitetet i Agder i FLIN (Flerspråklighet i Norden). https://flersprakighetinorden.wordpress.com/
August 2015. Deltaker i ekspertpanel i Forskningsrådet på programmet FINNUT
Januar 2018. Deltaker i ekspertpanel i Forskningsrådet på programmet FINNUT
2020 - ReKomp - Regional kompetanseutvikling i barnehagen - Lister og Østre Agder
2019-2020 Muntlig fortelling i et flerkulturelt klasserom i samarbeid med førstelektor Fridunn Tørå Karsrud
2018 - DeKomp - desentralisert kompetanseutvikling - veileder for Tordenskjoldgate skole, Øvre Slettheia og Kongsgård skolesenter
2016-2018. Prosjektleder og faglig ansvarlig for Kompetanse for mangfold i Agder.
2015-2016. FLIK (Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i Kristiansand). Kompetanseutvikling av personalet i seks barnehager om språkmiljøet og arbeidet med språk.
2013-2015. Prosjektmedarbeider Kompetanseheving i Oslo kommune - barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene. Høgskolen i Hedmark i Innlandet.
2014 -2015. Prosjektleder og faglig ansvarlig for prosjektet Språk og kultur i Søgnebarnehagen, Søgne kommune.
2006-2010. Prosjektleder for Agder. Kompetanseutvikling i barnehagene - modellutprøving og spredningsarbeid knyttet til implementering av rammeplanen for barnehagen og temahefte "Språklig og kulturelt mangfold i barnehagen".
Karsrud, Fridunn Tørå og Olsen, Torild Marie (2022): Muntlig fortelling, engasjement og felleskap. Arbeid med dilemmaeventyr i et flerkulturelt klasserom. I Fredwall, Ingeborg Eidsvåg, Elin Arnesen og Svein Slettan (red.): Eleven og litteraturen. Estetisk lesing på barnetrinnet. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 5. s 89-106
Olsen, Torild Marie (2021). Å forske på samtaler i barnehagen - noen metodiske utfordringer. I Fasting, Merte., Lisbeth Skrelad og Jan Kampmann: Å forske blant barn : Kvalitative metoder. ISBN: 9788202689025. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 4. s 69 - 83.
Olsen, Torild Marie 2020. Samtaler og språklæring. Å lære norsk som andrespråk gjennom samtaler med ansatte i barnehagen. Oslo: Gyldendal
Olsen, Torild Marie 2017. Språkstimulering gjennom samtale. En studie av språklig samhandling, ordforråd og teksttyper i samtaler mellom ansatte og flerspråklige barn. Avhandling for graden philosophiae doctor, Universitetet i Agder.
Olsen, Torild Marie 2015. Utelek som språklæringsarena. I Kibsgaard, Sonja og Marit Kanstad (red.). Lek og samspill i et mangfoldsperspektiv. Bergen: Fagbokforlaget.
Olsen, Torild Marie og Kari Bratland 2014.Språkstimulering i uterom. I Sæther, Morten og Trond Løge Hagen (red.). Kreativ ute. Barnehagepedagogikk med uterommet som læringsarena. Bergen:Fagbokforlaget.
Olsen, Torild Marie 2000. Semantisk beskrivelse av i og på i lys av prototypeteori. Nordskrift 100/2000
Olsen, Torild Marie 1997. Om forholdet mellom form og funksjon ved tidlig språktilegnelse. Nordskrift 93/1997
Språksnakk P2 - Fortellingens kraft i skolen
Kronikk - Plikt til å vurdere barns norskkunnskaper før skolestart - sløsing med ressurser
Anne Hvenekilde-forelesning holdt på den åttende forskningskonferansen om Norsk som andrespråk oktober 2018
Podkast 1 Muntlig fortelling i et flerkulturelt klasserom
Podkast 2 Muntlig fortelling i et flerkulturelt klasserom.
Sist endret: 28.02.2023 14:02