Jeg forsker særlig på betydningen av mat og måltider knyttet til universelle arenaer som barnehage, og skole, og høyere utdanning. Innen skole har jeg et særskilt ansvar for skolefaget mat og helse innen det prioriterte forskningssenteret Lifecourse nutrition, som har fokus på mat og ernæring fra tidlig utvikling.
Jeg er i perioden 1. august 2023 til 31. juli 2027 fakultetsmedlem av Likestillings- og inkluderingsutvalget (LiU) på UiA. Videre er jeg andre vara i fakultetsstyret for Fakultet for helse- og idrettsvitenskap i perioden 1. januar 2024 til 31. juli 2027.
Jeg forsker på mat og måltiders rolle særlig i barnehage, skole og høyere utdanning. Dette inkluderer å kartlegge, designe intervensjoner, brukermedvirkning, implementering og evaluering av utfall og prosess. Videre forsker jeg på undervisningspraksis i mat og helse i grunnskolen, samt betydning av kompetanse i mat- og helsefaget, og tverrfaglighet knyttet til fagfornyelsen. Alt dette handler om tidlig folkehelseinnsats til ulike målgrupper på viktige arenaer som når mange.
Vi har blant annet vist et uutnyttet potensial i barnehagen der ettåringer gjennom Matmot-intervensjon aksepterer innføring av grønnsaker. Erfaringer er at dette overrasker og positivt påvirker barnehage-ansattes praksiser og forforståelse. Dette kan ha en langsiktig folkehelseeffekt. Matmot er del av implementeringsprosjektet Matnyttig, der jeg er arbeidspakkeleder for datahåndtering. I Matnyttig implementeres kunnskapsbaserte digital kostholds-intervensjoner blant annet i barnehagesektoren. Videre er jeg biveileder for PhD-prosjektet Skills for life, et kostholdkurs for studenter i høyere utdanning.
I de nordiske nettverkene LEARNFOOD og FENN er fokuset på erfaringsdeling henholdsvis om skolemåltider og matutdanning gjennom mat og helsefaget. Jeg leder blant annet PhD-prosjektet TEACHFOOD, som undersøker undervisningspraksis på 9. trinn i mat- og helsefaget knyttet til kjerneelementene helsefremmende kosthold og bærekraftig kosthold.
Jeg underviser på folkehelsearbeid bachelor og veileder masterstudenter i folkehelsevitenskap, samt veileder på PhD-spesialiseringen i folkehelse.
Videre underviser jeg på master i mat og helse i lærerutdanning og på generell lærerutdanning om mat og måltider.
01.03.19-dd: Førsteamanuensis i ernæring, Institutt for ernæring og folkehelse, Fakultet for helse- og idrettsvitenskap, UiA (byttet navn fra Institutt for folkehelse, idrett og ernæring i 2019). Vikar i perioden 01. august 2016 til 31. juli 2017.
01.08.13-28.02.19: Førsteamanuensis i mat og helse, Institutt for idrett, kosthald og naturfag, Fakultet for lærarutdanning, kultur og idrett, Høgskulen på Vestlandet (HVL, tidligere Høgskulen i Bergen)
01.01.12-31.07.13: Fagkoordinator Evjeklinikken
01.10.03-30.06.13: Forsker Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning (NIFES, nå Havforskningsinstituttet). I perioden 01.10.03-31.12.04 var jeg juniorforsker, og i perioden 01.01.05-31.12.08 var jeg stipendiat med arbeidssted NIFES (tilknyttet Institutt for biomedisin, Universitetet i Bergen, samt Haukeland Universitetssykehus)
Undervisningspraksiser i mat- og helsefaget
Betydningen av kompetanse i mat- og helsefaget
Mat og måltidspraksiser i barnehagen
Skolelunsj og etter-skolemåltider (SFO/AKS)
Barns matmot
Mat og læring
Helsefremmende og bærekraftig kosthold
Endring av kostvaner – kartlegging, intervensjoner og implementering
Lifecourse Nutrition - ansvarlig for forskning knyttet til skolefaget mat og helse
Prosjekter:
MatNyttig
LEARNFOOD 2
TEACHFOOD - Undervisningspraksiser, læringsprosesser og matkompetanse i mat- og helsefaget
Food Education Network North (FENN)
Kompetansebehov for mat og helse (KOMAH)
Mat og helse i fremtidens skole 2
Skills for life
· Bjørkkjær, Tormod; Øverby, Nina Cecilie (2023). Betydningen av mat og måltider for læring i grunnskolen. Læring gennem mad og måltider i grundskolen Teori og praksis fra Danmark, Sverige og Norge. ISBN: 9788202797744. Cappelen Damm Akademisk. Kapitel 3.2. s 215 - 235.
· Bjørkkjær, Tormod; Palojoki, Päivi; Beinert, Cecilie (2023). Harnessing the untapped potential of food education in schools: Nurturing the school subject Food and Health. Maternal & Child Nutrition. ISSN: 1740-8695. doi:10.1111/mcn.13521.
· Helland, Sissel Heidi; Øverby, Nina Cecilie; Blomkvist, Eli Anne Myrvoll; Hillesund, Elisabet Rudjord; Strømmer, Sofia; Barker, Mary Elizabeth; Bjørkkjær, Tormod (2021). Wow! They really like celeriac! Kindergarten teachers' experiences of an intervention to increase 1-year-olds' acceptance of vegetables. Appetite. ISSN: 0195-6663. 166doi:10.1016/j.appet.2021.105581.
Bjørkkjær, Tormod; Vik, Frøydis Nordgård. Nordiske næringsstoff-anbefalinger og kommende kostråd. Kommentar fra Norge med fokus på kostråd og prosess videre. Learnfood 2 webinar; 2023-11-08
Bjørkkjær, Tormod; Palojoki, Päivi; Beinert, Cecilie. På tide å ta matkompetanse seriøst? Fædrelandsvennen, 2023-09-07
Korslund, Silje; Hansen, Bjørge Herman; Bjørkkjær, Tormod. Usunne levevaner i Agder. Fædrelandsvennen, 2023-05-11
Aadland, Eli Kristin; Bjørkkjær, Tormod. Hvilke rammefaktorer påvirker gjennomføring av skolelunsj i skolen?. Learnfood 1 webinar; 2023-04-25
Bjørkkjær, Tormod; Øverby, Nina Cecilie. Hvilken betydning har mat og måltider for læring i grunnskolen? Learnfood 1 webinar; 2023-04-25.
Sist endret: 12.03.2024 10:03