Fellesundervisning løfter utdanninger

Leger, helsesykepleiere og barnevernsansatte jobber mye sammen, men sjelden når de er under utdanning. Ett initiativ fra Universitetet i Agder og Universitetet i Oslo vil gjøre noe med det.

Bildet viser studentene Martin Aagaard og Jannicke Haugen.
Legestudent ved UiO Campus Sør Martin Aagaard og helsesykepleiestudent ved UiA Jannicke Haugen satte stor pris på fellesundervisningen. Foto. UiA

– Studentene skal ut i jobb, og de skal ikke ut og jobbe alene. De er alltid en del av et lag, og det er en stor fordel å få innsikt i hvordan andre jobber, sier førstelektor Ellen Dahl Gundersen ved UiA.

Hun underviser sykepleiere ved Universitetet i Agder (UiA), og er en av flere som står bak fellesundervisningen.
Legestudenter fra Universitetet i Oslo (UiO) Campus Sør tilbragte en dag ved UiA sammen med helsesykepleie- og barnevernsstudenter. Målet var å lære mer om hverandres yrker, og hvordan de jobber.

Fellesundervisningen er en del av et voksende samarbeid mellom UiA og UiO. Sykepleieutdanningen på UiA sitter på mye kunnskap som UiOs legestudenter kan få god nytte av. Det samme gjelder andre veien, og det skal arrangeres flere dager med felles undervisning og utveksling av kunnskap.

Andre verktøy

– Dette var veldig lærerikt. De andre studieretningene har en helt annen verktøykasse å ta av enn det vi legestudenter har. Det er veldig nyttig å kunne mer om hvordan systemene fungerer, og se på løsninger som ikke er rent medisinske, sier legestudent Martin Aagaard.

Dagen besto av plenumssamtaler og gruppearbeid. Gruppene var sammensatt av studenter fra alle tre utdanninger. Sammen skulle de komme med forslag til løsninger på oppgaver.

Bildet viser en samling studenter som jobber sammen i grupper.

Undervisningen besto blant annet av å løse oppgaver sammen, på tvers av studieretning. Foto: UiA

– Det var veldig interessant å jobbe med barnevernsstudenter. De har så mange måter å jobbe på som ikke er akutte, som jo er de en gjerne forbinder yrket med. Men de kan gjøre så mange andre ting, sier Jannicke Haugen.

Hun er helsesykepleiestudent og jobber i skolehelsetjenesten.

– Som nyutdannet er det lett å se seg selv som en solospiller. Men det er et stort lag, både på sykehus og i kommunene. Vi jobber alle med ulike måter å hjelpe på, sier Haugen.

– Økt samarbeid er essensielt

Førsteamanuensis Eirik Abildsnes er en av underviserne ved UiOs Campus Sør i Kristiansand. Han innledet dagen med å fortelle om utfordringene som helsetjenestene står overfor i årene som kommer.

– Vi står overfor mer komplekse utfordringer, og det krever at flere kompetanser involveres. Når du jobber i helsevesenet er det en stor fordel at du kjenner til hva du selv kan godt, og hva andre kan godt. Økt samarbeid og kunnskap om hvordan vi kan utnytte hverandres ressurser er essensielt, sa han til studentene.

Blir mer fellesundervisning

Fellesundervisningen som ble avholdt nå i april bygger på erfaringer fra en tilsvarende undervisningsdag i fjor, og fra PROFUND-satsingen ved UiA. Det er et tverrfaglig samarbeid mellom utdanningsløp innen sykepleie, sosionom, vernepleie, barnevern, lærer og barnehagelærer.

– Dette åpner øynene for andres profesjoner. I et studieløp blir studentene så opptatt av eget yrke at det noen ganger kan gi litt tunnelsyn. Vi håper at felles undervisning kan gi dem et større perspektiv på å jobbe med helserelaterte problemstillinger, sier Ellen Dahl Gundersen.