Ny professor på Handelshøyskolen ved UiA

John A. Hunnes har fått opprykk til professor.

Bildet viser John A. Hunnes som snakker til en forsamling.
John A. Hunnes' professoropprykk ble feiret med kake og taler. Foto: UiA

– Dette er en milepæl for meg. Samtidig er det også en naturlig del av en akademisk karriere, så det føles riktig på flere måter, sier den ferske professor Hunnes.

For å bli professor må en søke om opprykk, og dokumentere sin akademiske karriere. Det skal trekkes en rød tråd gjennom flere års forsknings- og undervisningsarbeid.

Flerårig arbeid

– Du kan jo ha med opptil 15 forskningsarbeider, så da blir det en omfattende søknad, sier Hunnes.

Han begynte på det nystartede professorprogrammet til Universitetet i Agder (UiA) i 2020. Programmet ble startet for å få flere vitenskapelig ansatte til å bli professorer.

– Professorprogrammet har vært en stor pådriver for meg til å komme i mål med søknaden. Det har gitt meg mulighet til å jobbe systematisk med søknaden over tid, sammen med andre som jobber mot det samme. Det har hatt mye å si, sier Hunnes.

Les mer om professorprogrammet ved å følge denne lenken.

– Imponerende

Opprykket til professor ble behørig markert med taler og kaker på Handelshøyskolen ved UiA 21. mars.

Bildet viser professor John A. Hunnes og dekan Kristin Wallevik.

Professor John A. Hunnes og dekan Kristin Wallevik. Foto: UiA

– John har jobbet målrettet med å bli professor, samtidig som han har vært aktiv både som forsker, underviser og samfunnsdebattant. Det er imponerende, og det er slik vi ønsker at professorer skal være, sa dekan ved Handelshøyskolen ved UiA, Kristin Wallevik, i sin tale.

Hunnes publiserer jevnlig vitenskapelige arbeider i internasjonale tidsskrifter og bøker, og kronikker om samfunnsøkonomiske spørsmål i pressen. I 2021 ble han tildelt status som Merittert underviser ved UiA.

– En blir ikke professor på egenhånd, og jeg har mange jeg skylder stor takk. Jeg ser nå frem til å fortsette å jobbe med jeg liker best, nemlig å undervise og forske på problemstillinger som ligger i skjæringspunktet mellom økonomi, historie og etikk, sier Hunnes.