STA-leder Maiken til NSO

Studentleder Maiken Køien Andersen blir Fag- og læringspolitisk ansvarlig i Norsk studentorganisasjon.

STA-leder Maiken Køien Andersen og rektor Sunniva Whittaker.

- Noen må ta studentstemmen! Det er viktig å engasjere seg som student fordi, hvis ikke vi gjør det, så er det ingen som snakker på vegne av oss, sier Maiken Køien Andersen.

Etter ett år som leder av Studentorganisasjonen i Agder flytter hun til Oslo for å bli Fag- og læringspolitisk ansvarlig i NSO. Hun ble valgt for ett år framover på NSOs landsmøte i april 2024.

Endret rolle

Som STA-leder har hun vært øverste leder for alle studenter i Agder. Hun har vært ansvarlig for den daglige driften i STA, være synlig i media, og frontet STAs meninger. Nå blir hun en av seks medlemmer i NSOs arbeidsutvalg og skal det neste året ha ansvaret for fagpolitikk og læringsmiljøpolitikk.

- Jeg synes det er utrolig motiverende å kunne være med å gjøre en forskjell i samfunnet. Det er viktig at vi står opp og sier ifra om saker og ting som kan bli bedre og hva som er bra, sier Køien Andersen.

Studiepause

Som studentpolitiker blir hun frikjøpt fra studiene ett år til, slik hun har vært som STA-leder. Og gleder seg til jobberfaringen hun får i NSO.

- Jeg får utrolig mye relevant erfaring som jeg kan ta med meg videre. Dette er erfaring som strategisk lesing, å snakke foran folk, være frempå, lære å argumentere for mine egne meninger og mye mer. Jeg blir ikke attraktiv på et arbeidsmarked fordi jeg er engasjert. Jeg blir attraktiv fordi jeg får en del ferdigheter som jeg kan vise videre sammen med faglig kompetanse, sier hun.

UiA-rektor Sunniva Whittaker ønsker Maiken lykke til i ny rolle.

- Det er veldig flott at våre studentpolitikere markerer seg nasjonalt. UiA utmerker seg når det gjelder medvirkning ved at studentleder deltar på våre dekanmøter og det er kort vei til ledelsen. Maiken kan kanskje bidra til at studenter på andre institusjoner får den samme påvirkningskraft, sier Whittaker.