For å fremme en utforskende tilnærming til profesjonsutøvelsen skal du som tofagsstudent gjennomføre en FoU-oppgave i fagdidaktikk og pedagogikk i forbindelse med praksisperioden i vårsemesteret for PPU- og lektor 4.årsstudenter.
Gjennomføres i ditt fag 1
Godkjent FoU-oppgave er et eksamenskrav for å kunne gå opp til vårens eksamen i pedagogikk og fagdidaktikk i fag 1
Innhold, rammer og tidsplan for arbeidet med FoU-oppgaven er skissert i instruksen:
(oppdatert instruks for studieåret 23/24 kommer)
Generell informasjon
Som en del av FoU-rapporten skal du angi hvilket pedagogisk hovedtema du mener at FoU-oppgaven din hører inn under. Her finner du en oversikt over temaene i pedagogikk, både fra høst- og vårsemesteret:
Informasjon om hvordan du lager et godt forskningsspørsmål finner du her og her. Husk at et spørsmål som kan besvares med ja eller nei er et for enkelt spørsmål.
Det er en rekke alternative problemområder, men det er nyttig å jobbe med minst én av de fire ferdighetene: lytte, snakke, lese og skrive.
Samskriving (collaborate writing) er et aktuelt tema.
Bruk av tankekart, rollespill, klassedebatt kan også være eksempler, i tillegg til vurdering i engelskfaget.
Forslag til problemstillinger:
I hvilken grad kan samskriving styrke elevers skriveferdigheter?
Hva er fordeler og eventuelle ulemper med «peer review» der elever vurderinger/gir framovermeldinger til medelever på tekster?
Hvordan kan man jobbe med demokrati og medborgerskap i engelskfaget?
Forslag til kilder:
Horverak, M. O. (2017)«Engelsk skriveundervisning i videregående skole – et behov for Støttende skriveundervisning» Communicare,
Burner, T. (2016) «Vurdering for læring i engelsk – funn fra en doktorgradsstudie, Communicare,
Patrick, R. (2019). Comprehensible Input and Krashen's theory. Journal of Classics Teaching, 20(39), 37-44. doi:10.1017/S2058631019000060
Dale, H. (1994). Collaborative Writing Interactions in One Ninth-Grade Classroom. The Journal of Educational Research, 87(6), 334-344. http://www.jstor.org/stable/27541941
Fransk
informasjon kommer
Historie
Våren 2022 er det ønskelig at studentenes FoU-oppgaver handler om problemområdet vurdering. Innenfor denne tematikken skjuler det seg en rekke interessante problemstillinger (se noen mulige forslag under), og FoU-oppgaven vil derfor gi studentene et dypdykk i en praksisrelevant tematikk som samlet sett utforskes fra en rekke forskjellige innfallsvinkler.
Relevant problemområde
Vurdering i historiefaget
Relevante problemstillinger
Hva innebærer det å bli bedre i historie? Hva skal måles?
Å vurdere elevenes historieforståelse/ historiske tenking/ historiebevissthet.
Å vurdere elevenes kildekritiske kompetanse.
Er fylkeskommunens vurderingskriterier i historie anvendbare?
Utforming av vurderingskriterier for historieprøve om xx.
Sammenhengen mellom undervisning og vurdering.
Utforming og vurdering av en skriftlig prøve om xx.
Å vurdere skriftlige prøver med poeng.
Vurdering av muntlige fremføringer.
Vurdering av digitale innleveringer i historie (podkast, video, animasjon og andre digitale produkter).
Utfordringer med å vurdere produkter knyttet til familiehistorie.
«Tren tanken-opplegg» som vurdering.
Bruk av filmklipp som vurderingsoppgave.
Egenvurdering i historie.
Særlig aktuelle metoder er
Analyse av elevarbeider (tekster, prøvesvar, muntlige presentasjoner, digitale produkter, o.l.)
Intervju med et utvalg elever
Skriftlige innspill fra elever (logg, spørreskjema o.l.)
Lund, E. (2020).Historiedidaktikk. En håndbok for studenter og lærere. Oslo: Universitetsforlaget. Spesielt kapittel 10 om vurdering, men også andre kapitler er aktuelle.
Kvande, L. & Naastad, N. (2020).Hva skal vi med historie. Historiedidaktikk i teori og praksis. Oslo: Universitetsforlaget.
Idrett
Informasjon angående FoU-oppgaven (tofagsversjon) sendes til alle involverte studenter på mail – i etterkant av informasjonsmøte på zoom (uke 47/48). Denne informasjonen legges også i emnerommet i Canvas (IDR 415, fagdidaktikk v22), under modulen «arbeidskrav»
Kunst og håndverk
informasjon kommer
Matematikk
Høsten 2021: Informasjonen legges ut i Canvas i en egen modul "FoU-oppgave i profesjonsfaget matematikk" (i høst finner du denne modulen i kullrommet for lektor, og etter jul i emnerommet for MA-423)
Musikk
informasjon kommer
Naturfag
informasjon kommer
Norsk
Det er mange norskdidaktiske temaer som vil være interessante å undersøke i FoU-arbeidet deres. Vi setter her opp ulike problemstillinger tematisk slik at dere både kan se aktuelle temaer og få inspirasjon til konkrete problemstillinger.
Ettersom FoU-arbeidet skal knyttes til din egen undervisning i praksis, vil det ofte være naturlig å ta utgangspunkt i en undervisningsmetode som du prøver ut og at du deretter vurderer denne, gjerne knytta til elevenes læringsutbytte. Nedenfor ser du noen problemstillinger som er utforska av tidligere studenter.
Språk- og litteraturundervisning
Hvilken effekt har undervisningsmetoden «litteraturlaboratorium» på arbeid med dikt?
Hvordan opplever elevene undervisningsmetoden «speed-date med fagbegreper»?
Skriveopplæring
Hvordan fungerer skriverammer som hjelp for oppstart av skriving av argumenterende tekst?
Muntlige ferdigheter
Hvordan opplever elevene undervisningsmetoden «verdilinje» når de blir bedt om å diskutere?
Metoder som kan brukes innenfor ulike norskfaglige temaer
Hvordan responderer elevene på «stasjonsarbeid» og synes de det er motiverende?
Læremidler
I hvilken grad støtter læreverket «Signatur» sitt kapittel elevenes forståelse av begrepet språkkontakt?
Vurdering
Hvordan kan hverandrevurdering bidra til økt læringsutbytte?
Andre norskfaglige temaer
Vi kan også tenke oss problemstillinger som går på arbeid med andre norskfaglige temaer, som for eksempel:
Lesing
Yrkesretting
Minoritetsspråk
Sidemål
Å forske på norskfaget er noe dere gjør/gjorde enda grundigere i masteroppgaven, men dette FoU-arbeidet kan likne, om enn i en langt mindre målestokk og begrensa til egen undervisningspraksis. For å få oversikt over aktuelle metoder til å forske på norskfaget i klasserommet, anbefaler vi boka Master i norsk. Metodeboka 2. Denne boka «presenterer metoder du kan bruke for å studere norskfaget i klasserommet», noe som vil være nyttig for dere å orientere dere i.
Religion
informasjon kommer
Samfunnsfag
informasjon kommer
Spansk
informasjon kommer
Tysk
informasjon kommer
Ansvarlig for siden: Avdeling for lærerutdanning <lu-postSPAMFILTER@uia.no (Fjern SPAMFILTER fra adressen)>