I et sykkellag er det ryttere med ulike spesialiteter, ferdigheter og roller som er nødvendige for å håndtere de krav og utfordringer som møtes.
Denne artikkelen ble først publisert i Fædrelandsvennen.
VITENSPORTEN: For alle som gleder seg til sommerens store sykkelbegivenhet Tour the France (TdF), blir det i år ekstra spennende. Selv om vi i mange år har hatt med norske ryttere, er det første gang vi er representert med tre norske lag. Uno-X Pro Cycling Team har et lag i både herrenes og damenes TdF, og i tillegg skal Team Coop-Hitec Products være med i damenes TdF.
Profesjonell landeveissykling er en ekstrem utholdenhetsidrett hvor rytterne må håndtere enorme fysiske og psykiske krav både på trening og i konkurranse. Suksess i sykling er også avhengig av rytterens evne og mulighet til å bevare og fordele energi under et ritt. De må ha energi til å være med når det går et brudd (dvs. en eller flere ryttere prøver å skille seg fra hovedfeltet eller «peletonen»), for å være med opp ekstreme motbakker eller for å lykkes i den intense sluttspurten. I et ritt som TdF, som går over flere uker, må rytterne kontinuerlig forsøke å spare energi under hver etappe slik at de best mulig kan restituere seg til neste dag.
Sykkeltraseene i profesjonelle ritt legges til bygater og på landeveier, på underlag som varierer fra glatt asfalt til brostein. Traseene varierer fra relativt flate veier til ekstreme stigninger og tøffe fjelloverganger i høyde over 2500 meter, etterfulgt av utforkjøringer i høy hastighet. I motsetning til mange andre idretter gjennomføres rittene nærmest uansett vær og vind. Det er sjelden at løp blir utsatt eller avlyst på grunn av dårlig vær.
For profesjonelle syklister er konkurransesesongen lang der kvinnene har 20–40 rittdager og mennene 50–80 rittdager per år. Sommerens store sykkelbegivenhet TdF består av 21 etapper som skal gjennomføres på 3 uker for herrene og for damene 8 etapper på 8 dager. En detaljert etappebeskrivelse av TdF finnes her.
Landeveissykling er hovedsakelig en lagidrett. Bak den individuelle vinneren av en etappe eller sammenlagtvinneren er det et helt lag som har jobbet sammen for å sikre suksessen. I et sykkellag er det ryttere med ulike spesialiteter, ferdigheter og roller som er nødvendige for å håndtere de krav og utfordringer som møtes.
I profesjonelle sykkellag vil en kunne finne klatrere (ofte en lett rytter som er spesialist på å sykle i kupert terreng og i motbakker), sprintere (en kraftig rytter som kan produsere mye kraft på kort tid), og «time trail»-spesialister (ryttere med stor utholdenhet som kan holde høy fart over lang tid). I et lag vil noen ha rollen som den beskyttede rytteren (protected rider). Det er den rytteren et lag har utpekt som den de mener har best forutsetninger til å vinne dagens etappe eller sammenlagt.
Hvem som er den beskyttede rytteren, kan variere fra etappe til etappe. For eksempel kan det være en klatrer på en fjelletappe eller en sprinter på en flat etappe. Hvis en har en rytter som har som mål å få den totalt beste tiden i hele rittet i stedet for på en individuell etappe, benevnes den som general classification (GC). For å lykkes trenger et sykkellag flere hjelperyttere, ofte omtalt som «domestique» eller «gregarious».
Hjelperytterens hovedfunksjon er å ta vare på den beskyttede rytteren gjennom å ligge i front og ta av for vinden, fysisk beskytte rytteren gjennom å være et skjold slik at den unngår knuffing eller bli innblandet i uhell, hente drikke og næring fra følgebilen, kjøre inn brudd eller hvis nødvendig gi fra seg sin egen sykkel hvis den beskyttede rytter har trøbbel med sin.
I et velfungerende lag må en også ha en klar og tydelig strategi eller kjøreplan. Samtidig kan selv den best planlagte strategien ikke fungere på grunn av rittenes uforutsigbare natur, inkludert utbrudd, uhell, dårlig vær, dårlig kommunikasjon og utstyrsfeil. Rytternes og teamets evne til å holde ut og tilpasse seg ukontrollerte og utfordrende hendelser avgjør ofte hvilke lag og ryttere som lykkes.
En avgjørende rolle i et lag er derfor Road Captain (RC). RC er en rytter som er i stand til å gjennomføre lagets strategi og tilpasse strategien til de situasjoner som oppstår. Det innebærer også at en RC må sikre at hver rytter i laget er på rett sted til rett tid under hele rittet. Det er lite trolig at RC blir vinneren av en etappe og vedkommende har heller ikke fått rollen på grunn av egen personlig suksess (f.eks. seiersrekke). De velges ofte med utgangspunkt i deres fysiske, taktiske og mentale kvaliteter.
Avgjørende viktig er lederegenskaper og evnen til å ta riktige avgjørelser i svært pressede og uoversiktlige situasjoner. De må også ha nok innflytelse i laget slik at rytterne aksepterer de avgjørelser som tas, og er villig til følge opp RCs avgjørelser med 100 prosent innsats. Som en kan forstå er RC avgjørende i et sykkellag, men det er imidlertid forsket svært lite på denne rollen.
Uno-X Pro Cycling Team sammen med Universitetet i Agder har derfor startet et prosjekt hvor vi systematisk undersøker RC-rollen og hvilke kvaliteter som kreves i rollen. Forhåpentligvis vil resultatene fra studien bli publisert i løpet av året 2023.
Teksten er skrevet av:
Karina Aas er mental trener for Uno-X Pro Cycling Team. E-postadresse: karina.andersen.aas@unoxteam.no
Rune Høigaard er professor ved UiA. E-postadresse: rune.hoigaard@uia.no