300 VGS-elever i fremmedspråk besøkte UiA

Onsdag 24. januar møtte ca. 300 VG2-elever opp på UiA til et 3 timers seminar om fremmedspråk. Formålet med arrangementet var å stimulere elevene til å velge fordypning (nivå 3) i fremmedspråket sitt (spansk, tysk, fransk) i siste år på VGS.

_
Tim Hope (KKG), skuespiller Carl Martin Eggesbø, rektor Sunniva Whittaker, Karsten Aust (Agder fylkeskommune), Espen Klævik-Pettersen (IFO)

Initiativet til seminaret kom fra Kristiansand Katedralskole Gimle (KKG), som sammen med Tangen VGS og Vågsbygd VGS hadde søkt og fått midler fra Fremmedspråksenteret. UiA stilte lokaler, og staben på fremmedspråkene på IFO hjalp til med utforming av program.

Spennende og variert program med filmstjerne i spissen

Programmet var delt i 2 økter. Først møtte alle elevene i det store auditoriet B 1018 i Vrimlehallen, hvor de ble ønsket velkommen av Tim Hope, avdelingsleder for fremmedspråk ved KKG og primus motor for arrangementet. Så fikk elever og lærere fra Tangen fortelle litt om positive erfaringer fra samarbeid med Arendal VGS om nivå 3 i fransk i inneværende skoleår, med 2 timer fysisk på hver skole, 2 timer online, samt felles klassetur til Frankrike.

Deretter fulgte det store høydepunktet, da skuespiller Carl Martin Eggesbø inntok scenen til stor applaus fra det nesten fullsatte auditoriet. Skuespilleren som er kjent fra «Skam», «Kompani Lauritzen» og «Kampen om Narvik» fortalte om hva språk har betydd for ham, både som skuespiller og i livet generelt. Eggesbø snakker italiensk, og har lært seg mye nederlandsk gjennom studier i utlandet. Den populære skuespilleren svarte på flere spørsmål direkte fra salen, eller via Tim Hope som leste opp spørsmål som elevene hadde sendt inn på forhånd. Eggesbø anbefalte elevene å bruke sine interesser som et instrument til å lære språk: «Liker du film, se film på språket du lærer. Liker du sport, les sportsnyheter». Han anbefalte også en studieteknikk med 20 minutts intensiv fokus, fulgt av 5 minutters pause.  «Jeg elsker språk», sa Eggesbø, som bekreftet at språk brygger broer i livet.

Verdien ved å kunne fremmedspråk

En annen som bygger broer, er Karsten Aust fra Europakontoret til Agder Fylkeskommune. Aust, som opprinnelig er tysk, men også snakker spansk og for tiden tar kurs i fransk, fortalte elevene om verdien ved å kunne fremmedspråk i det europeiske markedet. En uke i måneden befinner han seg i Brüssel, hvor han jobber med internasjonalisering og samskaping. En viktig del av jobben hans består i å identifisere muligheter for næringsaktører i Agder, som er en av landets mest eksportorienterte regioner. Aust poengterte verdien av et ekstra fremmedspråk på CV’n utenom engelsk som døråpner. Egentlig burde et utenlandsopphold nærmest være obligatorisk for alle, mente Aust, som oppfordret elvene til å bruke de unike mulighetene som finnes i dagens Europa med Erasmus-programmer, frie landegrenser og et åpent arbeidsmarked.

Janne Fladstad fra UiA holdt også et innlegg for elevene. Hun forklarte at veien er kort til Europa, og til hele verden, for den som velger å bli student på UiA. UiA har utvekslingsavtaler over hele verden og sender om lag 600 studenter i året på utveksling. Studentene som reiser får ekstra økonomisk støtte og en individuell oppfølging av Fladstad og de dyktige kollegaene hennes på internasjonal avdeling.

Hilsen fra rektor

Til sist kom Sunniva Whittaker innom for å hilse på elevene -  på norsk, engelsk, fransk, italiensk, og russisk. «Å lære et nytt språk et ikke bare å lære et nytt fag, det er å åpne en ny verden,» sa rektor, som altså tok seg tid i en travel arbeidsdag med blant annet fakultetsstyreseminar og styremøte. Dette viser at UiA prioriterer det strategiske samarbeidet med skolene høyt, noe som blant annet er reflektert i den nye trepartsavtalen «Regional Språksatsing Agder» som IFO skrev under like før jul med KKG og Fremmedspråksenteret.

Etter den felles økta i B 1018 ble elevene delt inn i grupper etter sitt fremmedspråk, og fikk blant annet besøk av UiA-studenter som fortalte om hvordan det er å studere språk på UiA og utenlandsopphold i Valencia, Kiel og Caen på årskursene.  Franskgruppen fikk også live-intervju via Zoom med student Mirjam Skog som studerer i Toulouse, og som kunne fortelle om hvor mye dette språkbadet hadde forbedre fransken hennes på kort tid. Dagen ble avsluttet med språk-Kahoot hvor de 3 vinnerne i hver språkgruppe fikk gavekort på SiA bokhandel.