Det er opprettet to nye forskningsgrupper ved Fakultet for humaniora og pedagogikk

Våren 2023 ble det opprettet to nye forskningsgrupper ved fakultetet

Nye forskningsgrupper ved Humped og UiA
Nye forskningsgrupper ved UiA

SENSUS COMMUNIS – Literature, Aesthetics, Nature

Lederne av SENSUS COMMUNIS er Camilla Flodin, førsteamanuensis i filosofi, Charles I. Armstrong, professor i engelsk litteratur og Sigurd Tenningen, førsteamanuensis i nordisk litteratur. Det tematiske fokuset i gruppen ligger i skjæringspunktet mellom litteraturvitenskap og estetikk.

SENSUS COMMUNIS er en tverrfaglig forskningsgruppe med medlemmer fra ulike fagmiljøer (først og fremst filosofi, litteraturvitenskap og kunstfag) som arbeider med temaene sansing, estetikk, kunst og natur. Med sin betoning av sansningen og fantasiens rolle i den menneskelige erfaringen tilbyr estetikken nye perspektiver og alternative måter å forholde seg til naturen på, noe som er blitt et akutt imperativ i en tid preget av global oppvarming og akselererende artsutryddelse.

Medlemmene forsker på relasjonen mellom kunst og natur, teorier om forholdet menneske-dyr og naturskjønnhet, samt forholdet mellom litteratur og filosofi. Den estetiske tenkningens historiske utvikling og teknologiens rolle som en pådriver for nye kunstneriske uttrykksformer står i fokus. I tillegg utgjør skjæringspunkter mellom forskjellige kunstarter og kunstneriske uttrykksformer viktige tema.

PUPIL

Forskningsgruppens leder er Irina Ivashenko Amdal, førsteamanuensis i pedagogikk ved institutt for pedagogikk. Ordet «PUPIL» er en forkortelse for de hovedområdene som forskningsgruppa utvikler sitt FoU-arbeid i, nemlig praksis, undervisning, policy i lærerutdanning.

Forskningsgruppeleder Irina Ivashenko Amdal

Grunnskolelærerutdanningene er et av de største utdanningstilbud som vi har ved UiA og et av de mest populære i Norge. Ansatte knyttet til GLU ved Institutt for pedagogikk gjennomfører flersidige FoU-aktiviteter og etableringen av forskningsgruppen vil bidra til å danne et felleskap av forskere som forsker sammen og støtter hverandre i de individuelle prosjektene, og dermed bidrar til videreutvikling av lærerutdanningene ved UiA.

- Opprettelsen av denne forskningsgruppa er et viktig steg for synliggjøring av vårt dyktige miljø på GLU. Fagansatte på GLU gjør et formidabelt arbeid, noe som flere kan få innblikk på gjennom blant annet forskningsarbeidet som gruppa er allerede i gang med. Vi takker for tilitten og er klare for nye høyder, sier Irina Ivashenko Amdal.

I tillegg til medlemmenes egne prosjekter gjennomfører gruppa et omfattende forskningsprosjekt om pedagogikkfagets betydning for lærerstudentenes profesjonelle utvikling. Denne undersøkelsen bygger på analyse av refleksjonsnotater skrevet av grunnskolelærerstudenter.