Fagdag for Vågsbygd videregående skole

Fredag 10. mars var 150 elever ved Vågsbygd videregående skole samlet på Universitetet i Agder for å få innblikk i livet som engelsk-student.

Elever fra Vågsbygd VGS
150 elever ved Vågsbygd videregående skole besøker UiA

Universitetet i Agder hadde satt opp et program, der professor Charles Armstrong foreleste om «Dracula: The Monster and Modern Myth» og førsteamanuensis Alf Tomas Tønnessen snakket om temaet «Donald Trump, 2024, and the Fragility of American Democracy.»

Lasse Aaberg er fagkontakt i engelsk ved Vågsbygd VGS og var initiativtakeren for fagdagen. Han var godt fornøyd med hvordan fagdagen ble.

- Det aller viktigste med foredraget for oss, er at elevene får oppleve hvordan det er å være student på et universitet – at de får denne opplevelsen med å sitte å høre på et foredrag i et auditorium. Alt i alt syns jeg det var veldig bra.

Aaberg sier at det er viktig at elevene kommer seg ut og får oppleve engelskfaget på en litt annen måte enn fra klasserommet på Vågsbygd VGS. Han håper at et samarbeid rundt fagdagen er noe som kan bli et fast opplegg og videre samarbeid.

- Tanken er jo at vi ønsker å rekruttere folk til våre programfag i engelsk, men vi vil også at elevene skal få en interesse for engelsk på enda høyere nivå. Derfor tenker jeg at dette er en vinn-vinn-situasjon både for oss og Universitetet i Agder.

Flere elever var enige i at fagdagen var en suksess og at det var gøy å få et innblikk i hvordan det er på et universitet.

Professor Charles Armstrong syntes det var en gøy utfordring å holde et foredrag foran et litt yngre publikum enn det han er vant til. Moderniseringen av Dracula gjennom godt over et århundre, var lærerikt for både elever og lærere, og Armstrong ønsker hjertelig velkommen til fremtidige språkstudenter ved UiA.

- Det er mye fokus på teknologi, maskiner og kunstig intelligens for tiden. Jeg mener at jo mer maskiner kan gjøre, jo mer er det bruk for menneskers kritiske tenkning. Det er veldig viktig i humaniora, så der syns jeg vi som fakultet har mye å levere – mens språkfagene spesielt har høy relevans gitt hvordan globaliseringen tvinger oss til å kommunisere utover landegrensene.

Tekst og foto: Stian Refsland