Gå til hovedinnhold

Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.

Her finner du våre nye nettsider

0
Hopp til hovedinnhold

Opplevelsesbasert læring i Roma

I uken før påske gjennomførte en gruppe fra Institutt for religion, filosofi og historie en studietur til Roma. Fokuset var opplevelsesbasert læring ved hjelp av fysiske og virtuelle ekskursjoner.

Gruppen som deltok på turen
Gruppen som deltok på turen, syv KRLE-lærerstudenter og syv studenter fra emnet REL207.

Gruppen som deltok på turen, syv KRLE-lærerstudenter og syv studenter fra emnet REL207.
To av initiativtakerne bak denne turen var førsteamanuensis Morten Beckmann og universitetslektor Martin Smith-Gahrsen. For de er dette et startpunkt på to forskningsprosjekter som inkluderer ulike måter å rigge ekskursjonspedagogikk på. 

Ekskursjoner ved hjelp av Actionbound

I det første prosjektet ble det gjennomført ekskursjoner ved hjelp av ActionBound, som er et interaktivt og GPS-basert program som studentene får tilgang til via egne mobiltelefoner. Ekskursjonen var laget av Beckmann, masterstudentene Hannah Catharina Larsen og Lasko Sherko Tagarani og senioringeniør Mauricio Cifuentes. Initiativtakerne lagde to Actionbound-ruter på forhånd, hvorav den ene gikk ut på å se hvordan kristendommen vokste frem som religion, fra å være en forfulgt minoritet, til å bli den eneste tillatte religionen i Romerriket.

- Hensikten var å gjøre dette mer studentaktivt. Studentene fikk oppgaver når de kom på bestemte lokasjoner, og de skulle bruke disse som et utgangspunkt for å utforske. Dette blir en kontrast til slik det tradisjonelt har blitt gjort tidligere, altså at man kommer på ulike lokasjoner hvor faglærer prater, mens studentene kanskje står litt mer passive og lytter. Så målet var jo å aktivisere dem mest mulig, forteller Morten.  

Videre forteller han at rutene fulgte et kronologisk tidsforløp og startet på ulike steder de anså som sentrale. Deretter la de inn litt spillteori i oppgavene som tilrettela for konkurranse med hensikt å øke motivasjonen til studentene. Blant annet skulle de være aktører i en sentral historisk hendelse, en tvekamp på Romas eldste bro. Denne hendelsen skulle simulere kampen mellom keiser Konstantin og Maxentius, som var avgjørende for kristendommens fremvekst i Romerriket i sin tid.  

Eksempel på noen av oppgavene studentene skulle gjennomføre under ekskursjonen. 

- Der ble de delt opp i to grupper som representerte de to ulike sidene i kampen. Deretter innledet vi striden med hva som sto på spill for de ulike gruppene, så utførte de 90-graderen, kjent fra mesternes mester. Kampen endte med at den gruppen som vant egentlig var den som tapte slaget i virkeligheten. Dette førte til refleksjon rundt hva som kunne ha skjedd hvis den andre parten faktisk hadde vunnet på den tiden. Det kunne jo ført til at kristendommen ikke ble så stor i Romerriket som den ble, og kanskje heller ikke i Europa som kunne påvirket kristningen av Norge. Så da brukte vi brokampen som utgangspunkt for å reflektere faglig rundt det, meddeler Morten. 

Studenter

Studentene lager egne virtuelle ekskursjoner 

I det andre prosjektet tar de utgangspunkt i det studentene har gjort under ekskursjonene. Studentene tok bilder med 360-kameraer og brukte disse for å lage interaktive og virtuelle ekskursjoner ved hjelp av programmet CoSpacesEdu, som er beregnet for bruk av elever i grunnskolen. Dette er en del av et arbeidskrav der de skal lage en virtuell ekskursjon, samt skrive et refleksjonsnotat om erfaringene fra studieturen. 

360 bilde

- Her har vi tatt utgangspunkt i teorimodellen til David Kolb, som omhandler opplevelsesbasert læring. Poenget der er jo at læringen ikke begynner med teori, sånn som den kanskje ofte gjør i KRLE-faget, men at læringen heller begynner med en opplevelse. Tanken bak dette prosjektet, som henger sammen med det de opplever, ser og hører i Actionbound på stedet, er at må de abstrahere mening. Hva trekker de ut av forståelse innenfor deres horisont, det er det neste skrittet, også skal dette munne ut i at de lager virtuelle turer, forteller Martin.

 Videre forteller han at studentene tok 360 stillbilder av omgivelsene de var i slik at de hadde ett virtuelt 360-bakteppe, og ved hjelp av CoSpacesEdu-programmet kunne de legge inn bildene og lage virtuelle turer basert på det. Dette har studentene gjort nå i etterkant av turen, og på den måten er målet at de skal fullføre læringssirkelen til David Kolb. Det innebærer at de reflekterer over hvordan de gir mening til opplevelsene sine gjennom refleksjon og abstrahering av de temaene de rekonstruerer i et virtuelt format.

Se video her >>

- Hensikten er at de virtuelle turene de lager, kunne blitt til et undervisningsopplegg i KRLE for elever som kan oppleve dem med VR-briller. Så tanken her er at du ikke bare opplever og utforsker på det fysiske stedet, og skaper mening ut av aktivitetene du deltar i der, men at du også må eksperimentere og lage et eget produkt av det i etterkant. Det vi skal forske på, er blant annet hvordan de opplever denne læringsprosessen, og om det innebærer at de fullfører en form for læringssirkel for seg selv. Det er kort fortalt den andre delen av prosjektet hvor vi ser det som en helhet, men konkretiserer og eksperimenterer ved å lage virtuelle VR-opplevelser i forbindelse med turen, forteller Martin. 

En lærerik opplevelse

En av studentene som var med til Roma, er Eline Vold. Hun meddeler at turen var veldig lærerik på en helt annerledes måte. 

 - Det at det ble brukt forskjellige læringsmåter, er noe av det jeg likte aller best. Det var en god blanding mellom «forelesning», oppgaveløsning, samarbeid og egen utforsking. Jeg opplevde det at vi kunne se det vi lærte om i virkeligheten, samt det at vi fikk muligheten til å utforske en del selv, som svært nyttig. Det gjorde fagstoffet mye mer virkelighetsnært, og er noe jeg vet at jeg kommer til å ha god nytte av i fremtiden som KRLE-lærer, forteller Eline. 

Morten og Martin forteller at de tenker at det er viktig for religionsfaget i skolen, og kanskje også generelt, at man selv blir en skapende aktør i læringen. 

 - Det er en god del teorier om at dette kan skape en annen form for dybdelæring enn hvis du bare forholder deg til en rent kognitiv side av læring. På den måten betyr kanskje det du lærer mindre for deg i praksis enn hvis du involveres med kropp, hode, og aktørskap, som i dette tilfellet, forteller Martin. 

 

Ønsker du å se en av de virtuelle turene? Sjekk ut det her >>

(Merk at videoen bør spilles av med en Google Chrome-nettleser. I f.eks. Safari-nettleseren får du ikke med lyd i ekskursjonen).

 

Bilder: Eline Vold