Gå til hovedinnhold

Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.

Her finner du våre nye nettsider

0
Hopp til hovedinnhold

UDFORSK fagseminar

Fakultet for humaniora og pedagogikks senter for forskning på barnehage, skole og lærerutdanning, Udforsk, arrangerte fagseminar forrige uke. Temaet for seminaret var Morten Korsgaards kommende bok. 

Udforsk
UDFORSK seminar

Forrige uke møttes fagfolk fra UiA internt og fra ulike universiteter i Europa til et to-dagers fagseminar arrangert av det nyetablerte forskningssenteret Udforsk. Fagseminaret tok utgangspunkt i gjesteforsker ved UiA, Morten Korsgaard, sin kommende bokutgivelse Retuning education - Bildung and exemplarity beyond the logic of progress. Fire gjester og ellers deltakere fra ulike fagdisipliner internt og eksternt ble invitert til UiA for å kommentere deler av boken.

Gjestene bestod David Lewin (University of Strathclyde), Paulina Sosnowska (Univeristy of Warsaw), Christoph Kalter (UiA), og Chanette Mikkelsen (UiA). Hver av gjestene holdt sine egne foredrag med kommentarer til boken, før de til slutt møttes for «round table» – en avsluttende faglig diskusjon hvor gjestene og deltakerne diskuterte ulike synspunkt og refleksjoner.

Besøk hele veien fra Storbritannia

Førsteamanuensis David Lewin fra University of Strathclyde i Glasgow var en av de fire gjestene som ble invitert for å kommentere boken. Han arbeider til vanlig med utdanningsfilosofi i religionsundervisningen, og beskriver fagseminaret til Udforsk som spennende. Han synes det var særlig interessant å kunne dele ulike perspektiver relatert til boken med andre fagfolk.

- Det har vært en fornøyelse å få komme hit for denne anledningen. Fagseminaret har fokusert på Mortens kommende bok, og vi ble invitert hit for å reflektere over noen av hovedtemaene i boken. Det har vært interessant å dele perspektiver på tvers av forskjellige land, forteller Lewin. 

Han forteller videre at de ulike gjestene hadde utgangspunkter og perspektiver som var gøy å sammenligne med andre kolleger i rommet fra ulike fagdisipliner og universiteter.

- Det var interessant å utforske og se at boken Morten har skrevet snakket til forskjellige mennesker på interessante måter, og førte til ulike spørsmål fra de som var til stede. Alt i alt var det en veldig god opplevelse. Det har vært gøy å møte andre kolleger og ha en slags interkulturell samtale om utdanning. Jeg er glad for å ha blitt invitert, og takknemlig overfor universitetet for å støtte seminaret, oppsummerer Lewin.

Et vellykket arrangement

Stipendiat Chanette Mikkelsen var en av gjestene som deltok under fagseminaret fra UiA internt. Hun forteller om et vellykket arrangement som har belyst forskjellige perspektiver knyttet til spørsmål rundt utdanning.  

- Vi fire gjestene hadde forskjellige perspektiver, også gikk vi i en dialog omkring de perspektivene for å få en bedre forståelse og dybde på noen av de temaene som Morten tar opp i boken sin. Det var særlig to spørsmål som gikk igjen, disse var «why educate» og «how educate». Altså hva er hensikten bak og hvordan skal man gjøre det, forteller Mikkelsen.

 Videre forteller Universitetslektor Greta Marthinussen, som også deltok under fagseminaret, at samtalen har gått i å belyse grunnleggende spørsmål om utdanning med representanter fra historie, religion, utdanningsfilosofi og pedagogikk til stede. Hun forteller at det har vært givende å møtes på tvers av ulike universiteter, land og fagdisipliner.

 - Gjestene ser ting med nye blikk, og stiller nye spørsmål til det etablerte. Det vi tenker på og tar for gitt, stiller noen som ikke har forholdt seg til det tidligere nye spørsmål om som får oss til å tenke. Det er en veldig sunn og reflekterende måte å jobbe på, som ikke hadde vært mulig dersom vi ikke møttes på denne måten, avslutter Marthinussen.

deltakere

F.v Chanette Mikkelsen, Greta Marthinussen og David Lewin