Velkommen til arbeidslivsdag for studenter ved fakultet for humaniora og pedagogikk

1. november 2023 arrangerer Fakultet for humaniora og pedagogikk Arbeidslivsdag for første gang. Målet er vise hvilke muligheter som finnes etter endt studium.

Arbeidslivsdag for studenter ved fakultet for humaniora og pedagogikk
Arbeidslivdag 2023

Arbeidslivsdagen er ment å bevisstgjøre studentene på hvordan de kan synliggjøre relevansen av sin kompetanse. Rådgiver Silje Ramfjord Lykkedrang er en av dem som arrangerer arbeidslivsdagen. Tilbakemeldinger fra studenter viser at de har behov for et slikt arrangement.

Rådgiver Silje Ramfjord Lykkedrang

- Vi opplever at en del studenter ved fakultet synes det er vanskelig å definere kompetansen de oppnår gjennom humanistiske og pedagogiske studier og hvilken relevans denne har i arbeidslivet. Derfor ønsker vi å styrke studentenes kompetansebevissthet og vise eksempler på ulike karriereveier, sier Silje.

Humanister og pedagoger har relevant kompetanse

Dekan ved fakultetet, Hans Hodne mener studenter som studerer på fakultet for humaniora og pedagogikk er et viktig bidrag i arbeidslivet.

-Både humanister og pedagoger har kompetanse som er generell, eller generisk, og dermed er den også anvendbar og relevant i mange yrkessammenhenger. Eksempler på dette er kritisk tekning, kommunikasjon, etisk refleksjonsevne og kreativitet. Vi vet lite om hva slags kompetanse fremtidens arbeidsliv vil kreve, men disse formene for kompetanse går neppe ut på dato.

Viktig arrangement for studentene

Charlotte Ekroll studerer master i filosofi ved UiA. Hun mener en
arbeidslivsdag er viktig for studentene.

- Mange studenter er usikre på hva de kan gjøre etter endt studium. Som filosofistudent får jeg ofte spørsmål om hva jeg skal bruke studiet til og hva jeg skal "bli", og det er ikke sjeldent at jeg lurer på det selv. Og jeg er nok ikke den eneste! Som humanist er det ikke nødvendigvis så rett frem å vite hvilken jobb man kan sikte seg inn på med sin studiebakgrunn, eller hvilke muligheter som finnes i arbeidsmarkedet i det hele tatt, forteller hun.

Studenter ved fakultet for humaniora og pedagogikk har kompetanse innen språk, religion, historie, kommunikasjon, filosofi, litteratur, pedagogikk og mye mer. Likevel er det mange som er usikre på hvilke arbeidsmuligheter som finnes.

- Som filosofistudent vet jeg hvor vrient det kan være å vite hvordan ens kompetanse er arbeidsrelevant, og at det ikke er rett frem å formulere den heller. Jeg håper at denne dagen vil gjøre det tydeligere for meg og mine medstudenter hvordan vi kan sette ord på kompetansen vår, og å få verktøyene til å se arbeidslivsrelevansen i studiene vi går på, avslutter Ekroll.

Kompetansebevissthet og erfaringer fra arbeidslivet

- Arbeidslivsdagen arrangeres sammen med UiA Karriere. Vi har latt oss inspirere av studenter på bachelor i pedagogikk som høsten 2022 arbeidet med et opplegg for en slik dag, på oppdrag fra UiA Karriere i emnet Pedagogisk utviklingsarbeid. Studentene var opptatt av en aktiv tilnærming til kompetansebegrepet og studentenes egen kompetansebevissthet. Noen av metodene vil vi prøve ut på arbeidslivsdagen. I tillegg vil studentene møte tidligere studenter og andre med humanistisk og pedagogisk utdanning, som vil dele sine erfaringer fra arbeidslivet. Vi ønsker også at det skal være en sosial møteplass for studentene, der de kan bli bedre kjent med hverandre innenfor og på tvers av studieprogram og fagområder, avslutter rådgiveren.

Fakultet ønsker alle bachelor- og masterstudenter velkommen til arbeidslivsdagen 1. november!

Meld deg på her!

QR-kode til påmeldingskjema: