Styrker musikkutdanninga med nye lærekrefter

De nyansatte sangpedagogene Benedikte Sofie Ribe og Carlo Allemano vil bidra til å løfte utdanninga for de klassiske sangerne ved UiA.

Bilde av Benedikte Sofie Ribe
Benedikte Sofie Ribe er en av to nye sangpedagoger for de klassiske sangstudentene på Fakultet for kunstfag.

– Jeg er veldig fornøyd med at vi nå har knytta til oss to nye, fremragende pedagoger. De har ulik fartstid og erfaring og begge brenner for å gi et utdanningstilbud av topp kvalitet til våre klassiske sangstudenter, sier instituttleder Birte Myhrstad ved Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk på UiA.

Sterk lærertrio

Ribe er ansatt som universitetslektor og sangpedagog ved instituttet. Allemano er ansatt som professor. De to har selskap av professor II Nils Harald Sødal i sangkollegiet. Myhrstad mener trioen av sanglærere utfyller hverandre på en glimrende måte:

– Dette blir et svært spennende lærerteam som vil gi sangstudentene et bredt og helhetlig sangtilbud. Lærerne vil samarbeide for å gi best mulig undervisning tilpassa hver enkelt student, og formidlingsaspektet kommer til å bli sterkt vektlagt, seier hun.

En internasjonal kapasitet

Italienskfødte Carlo Allemano (tenor) har hatt, og har fortsatt, en lang internasjonal karriere som ledende opera- og konsertsanger. Han har sunget med de fleste store orkestre, dirigenter, og berømte operasangere i kjente operahus over hele verden.

– Hans lange erfaring og popularitet gjør ham til en ettertraktet professor, med lang undervisningserfaring fra høyere nivå, sier Myhrstad.

Carlo Allemano

Bredde og talent

Benedikte Sofie Ribe har markert seg som sanger med stor bredde innen sangfaget. Fra opera, via musikkteater og konserter, har hun vist sitt talent gjennom sang, skuespill og allsidighet.

– Benedikte har undervisningserfaring fra både bachelor- og masternivå de to siste årene, og tilbakemeldingene på Benedikte som pedagog er de aller beste, sier Myhrstad.