Thomas tar sats for verdens største låtskriverkonkurranse

UiA-student Thomas Jenssen er én av 18 artister som konkurrerer i MGP 2024. Med låten Take me to Heaven håper han at Eurovision-drømmen går rett til himmels.

Bilde av UiA-student Thomas Jenssen
Thomas Jenssen fra Levanger har fått mye sceneerfaring gjennom musikkstudiene på UiA. Det kommer godt med når han skal overbevise det norske folk om å stemme på hans låt i årets Melodi Grand Prix. (Foto: Hildegunn L. Holtan)

– Det første målet er å nå den norske finalen. Men det største målet er selvfølgelig Eurovision Song Contest, sier Melodi Grand Prix-aktuelle Thomas Jenssen.

Han er masterstudent ved Institutt for rytmisk musikk og spesialiserer seg i låtskriving. De siste ukene har imidlertid øvingsrommene på UiA blitt byttet ut med kostymeprøver og finpuss på vokal i NRKs lokaler på Marienlyst. Thomas står på scenen som låtskriver og artist med låten Take Me to Heaven i delfinalen lørdag 27. januar.

– Å delta i Melodi Grand Prix er en barndomsdrøm som går i oppfyllelse, sier Thomas.

Han har vært fascinert av sangkonkurransen så lenge han kan huske.

– Jeg liker at det er live og at det er ekte. Konkurransen byr på en variasjon som man ikke ser så mange andre steder. Her kan man tørre å smøre på litt ekstra.

– Det er noe autentisk over MGP og Eurovision som tiltaler meg veldig, sier Thomas.

Bilde av Thomas Jenssen

UiA-student Thomas Jenssen sjonglerer MGP-sirkuset og masterstudiene på UiA etter beste evne. Masteren i låtskriving skal etter planen leveres i løpet av våren. (Foto: Hildegunn L. Holtan)

Låtskrivercampen da alt stemte

Thomas’ bidrag til konkurransen ble til i fjor høst, da han deltok på en samling med andre låtskrivere i Malmø. Disse låtskrivercampene fungerer som en idémyldring under tidspress. Thomas forteller at han anbefaler denne samarbeidsformen på det varmeste:

– Oppgaven kan være å levere en ferdig låt på for eksempel åtte timer. Man blir tvunget til å være kreativ. For meg er det nesten en terapeutisk måte å arbeide på, sier han.

I løpet av campen i Malmø var det mange idéer som kom på bordet. Nesten like mange ble parkert eller til og med skrotet. Men det var noe helt spesielt med én av låtene:

Take me to heaven hadde et funky uttrykk, med 80-talls-preg og referanser til Prince og George Michael. Melodien traff meg, og jeg fikk fort følelsen av at den kunne stå på egne bein både akustisk, som radio-låt og live på en Eurovision-scene. Jeg har veldig tro på låten, sier Thomas.

Kunstfaglig intelligens?

Thomas konkurrer i låtskriving i et tiår der kunstig intelligens (KI) har gjort seg gjeldende som både venn og fiende i de kreative fagene. 2024 kan bli året der komposisjonene i Eurovision i større grad tilskrives maskiner og ikke bare mennesker. Thomas møter utfordringen med nysgjerrighet og frykter ikke at KI vil ta over for det kunstneriske håndverket.

– Jeg har mer tro på låtskriverferdigheter enn på KI-generert musikk i en setting som MGP og Eurovision. I et live-format som dette, der personlighet og artistens fremføring er så viktig, vil jeg tro at utstrakt bruk av KI fort vil bli avslørt.

– Fremtiden kan vise det motsatte, men man vil jo at musikken og kunsten skal komme fra artisten, sier Thomas.

Selv utforsker han KI i låtskrivingen, og tenker på det som et verktøy for inspirasjon og idémyldring.

– KI er et fint hjelpemiddel, men det vil ikke kunne være en fasit for meg. Jeg ender alltid opp med å skrive egne tekster.

– Jeg får mye mer ut av å være kreativ på den tradisjonelle måten – gjerne sammen med andre, for eksempel på en låtskrivercamp, sier Thomas.

Kunsten å være seg selv

Selv om sceneshowet etter alt å dømme blir fargesterkt, uptempo og feststemt, hviler Take me to Heaven på et mer alvorlig budskap. Låten handler om å gjøre seg sårbar og å våge å elske noen uansett utgangspunkt. Tekstforfatteren Thomas skriver ofte om kunsten å være seg selv: Sårbar, ærlig og fryktløs.

– Jeg er opptatt av rettighetene til de skeive og at alle er gode nok som de er. Ingen skal behøve å gjemme deler av personligheten sin for å tilfredsstille andre.

Thomas forteller at han har kjent på både tvil og usikkerhet underveis i sitt kunstneriske prosjekt, og at dette gjenspeiles i historiene han forteller som låtskriver og artist. Han har fått mye ut av ærlige, konstruktive og pedagogiske tilbakemeldinger fra det musikkfaglige miljøet på UiA og Institutt for rytmisk musikk:

– Tiden på UiA har gitt meg mengdetrening i å stå på scenen. Her får man vise frem det man jobber med i trygge omgivelser. Studentene får konstruktive tilbakemeldinger hele veien. Denne kulturen er gull verdt.

Han er også glad for å ha plateselskapet Byrå Music i ryggen når han bygger videre på artistprosjektet Thomas Jenssen både under og etter MGP:

– Målet mitt som artist er å fortsette å gi ut musikk og å inspirere andre med budskapet og det jeg har å fortelle.