Tverrfaglig alumnisamarbeid gav mersmak

UiAs alumniseminar for musikklærere ble en suksess som frister til gjentakelse for både arrangører, kursholdere og deltakere.

Bilde av Veslemøy Olsen og Georgios Konstantinidis
Veslemøy Olsen fra Avdeling for lærerutdanning og Georgios Konstantinidis fra Fakultet for kunstfag har høstet gode erfaringer med å samarbeide om alumniaktivitetene på UiA.

Fakultet for kunstfag og Avdeling for lærerutdanning samarbeidet om planleggingen og gjennomføringen av alumniseminaret på UiA denne uka. Rundt 40 musikklærere fra hele Sør-Norge var samlet for faglig påfyll og nettverksbygging.

Bilde av deltaker på alumniseminar

Musikklærer Åse Hetland hadde reist helt fra Bryne og var svært fornøyd med kurset om sang i skolen.

– Vi har hatt deltakere helt fra Oslo i øst til Klepp i vest, og selvfølgelig deltok også mange lærere fra lokalområdet, sier Veslemøy Olsen.

Hun er ansvarlig for alumniarbeidet på UiAs Avdeling for lærerutdanning.

– Etterspørselen for faglig påfyll er stor. Gjennom å arrangere slike alumniseminarer får vi vist bredden av hva vi har å tilby, både gjennom eksisterende videreutdanningstilbud og andre studier for lærere.

– Vi håper dette kan bli et årlig arrangement for musikklærere, og etter hvert også for andre fagområder, fortsetter Olsen.

– Inspirerende og nyttig

Over halvparten av deltakerne på alumniseminaret var tidligere UiA-studenter og gjennomgangsmelodien var at det var fint å være tilbake på Campus.

En av de som var fornøyd med det faglige utbyttet av seminaret var Lillian Tuen fra Moseidmoen skole i Vennesla. Hun deltok på Askil Holms kurs i låtskriving.

– Jeg er veldig fornøyd. Dette var både inspirerende og nyttig. Mye av det Askil lærte bort kan jeg ta med rett inn i klasserommet, sier Tuen.

Bilde av deltakere på alumniseminar

Lillian Tuen fra Moseidmoen skole, Silje B. Eng fra Solholmen skole og Hanne Ø. Drønen fra Lillesand ungdomsskole var tre av deltakerne på UiAs alumniseminar for musikklærere.

Mener alumni-arbeidet er viktig

Bilde fra kurset i låtskriving med Askil Holm

Askil Holm ledet kurset i låtskriving for musikklærerne som deltok på alumniseminaret på UiA. (Foto: Stina Ask Mikkelsen / UiA Alumni)

Faglærerne på Fakultet for kunstfag hadde forberedt et variert program for musikklærerne som deltok på samlingen. De kunne velge mellom kursene «Sang i skolen», «Komponering i samspillundervisning», «Innføring i praktisk bruk av PA» og «Kurs i låtskriving».

Askil Lænd Holm underviser til daglig låtskriver- og artist-studentene på Institutt for rytmisk musikk. Han fikk mye ut av å være kursholder for kollegaer som i høy grad jobber med de samme faglige utfordringene.

Holm mener det er viktig at UiA tilbyr faglig påfyll og nettverk gjennom alumnisatsingen:

– Jeg håper at vi kan få til denne typen arrangement jevnlig. Både nettverksbygging og informasjonsutveksling er viktig for at vi som undervisere holder oss relevante for det som skjer innen fagfeltet, sier han.