Gå til hovedinnhold

Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.

Her finner du våre nye nettsider

0
Hopp til hovedinnhold

UiA og GramArt skal undersøke artistenes økonomi

Arbeidsforholdene og økonomien til artister og musikere innen populærmusikken har ikke vært kartlagt siden 2015. En ny artistundersøkelse vil nå gi svar på en rekke spørsmål rundt livet som utøver.

Bilde fra UiArt 2023
CreaTeME ved UiA og artistorganisasjonen GramArt samarbeider om den nye undersøkelsen som skal kartlegge arbeidsforholdene og økonomien til norske artister. Bildet er fra eksamensfestivalen UiArt i 2023. (Foto: UiA / South Coast Creative)

Artistundersøkelsen er et samarbeid mellom GramArt – artistenes egen organisasjon – og Universitetet i Agders senter for fremragende utdanning, CreaTeME. 

Det er CreaTeME som har fått oppdraget med å gjennomføre artistundersøkelsen. Undersøkelsen som nå går ut til GramArts medlemmer og andre næringsdrivende utøvere innen populærmusikken, vil gi svar på en rekke spørsmål rundt livet som utøver. 

Bilde av Daniel Nordgård

Daniel Nordgård er professor og leder for CreaTeME ved UiA. Han er også styremedlem i GramArt. (Foto: Jørund Pedersen)

– Innsikten fra undersøkelsen tar vi med oss videre i forskning og utvikling innen musikkbransjen, sier Daniel Nordgård, professor ved Universitetet i Agder, direktør for CreaTeME og styremedlem i GramArt.

– Siden dette vil bli en regelmessig undersøkelse, får vi også pålitelige data over tid og får se utviklingen på feltet. Dermed vil undersøkelsen også kunne brukes til å evaluere de ulike tiltakene fra departementene, virkemiddelapparatet og andre som har innflytelse på artistøkonomien, sier Nordgård.

Utformet av artistene selv

Kunstnerundersøkelsen fra i fjor, gjennomført på oppdrag fra Norsk kulturråd, inkluderte av ulike årsaker ikke tall fra utøverne innen populærmusikkfeltet. De siste tallene som finnes, er fra 2015. Derfor gjennomfører artistene nå selv Artistundersøkelsen, som vil gi et oppdatert og relevant tallgrunnlag.

– Dette er innsikt som både vi i GramArt, politikere og utdanningsinstitusjoner trenger for å gjøre næringsforholdene til norske artister best mulig.

Bilde av Marit Larsen

Marit Larsen er artist og styremedlem i GramArt. (Foto: Ingrid Pop)

Vi artister har selv utformet undersøkelsen for å avdekke det som virkelig betyr noe for oss, forteller Marit Larsen, artist og styremedlem i GramArt.

Om GramArt og CreaTeME

GramArt er interesseorganisasjonen for næringsdrivende artister, musikere og utøvende studioprodusenter innen populærmusikken. De er Norges eldste artistorganisasjon.

CreaTeME står for Creative use of Technology in Music Education og er et senter for fremragende utfdanning (SFU) ved Universitetet i Agder. Senteret ble opprettet i 2023 og har fire satsingsområder: pedagogikk, kunstnerskap, profesjonalisme og bærekraft. Hovedmålet er å bli et internasjonalt knutepunkt for utvikling av kunstnerisk og pedagogisk bruk av teknologi i høyere musikkutdanning.

– Jo mer vi vet, jo bedre

– Endelig kan vi få vite mer om hva artistene faktisk sitter igjen med når alle musikere, lydteknikere og turnébusser er betalt. Vi mistenker at dette er veldig mye mindre enn mange tror. Jo flere svar, jo bedre blir det, sier Ivar Storm Peersen, styreleder i GramArt og gitarist i metallbandet Enslaved.

– Undersøkelsen går til våre medlemmer og andre næringsdrivende utøvere innen populærmusikken. Med artistorganisasjonen som avsender, kan artistene være trygge på at undersøkelsen er utformet på en måte som tar hensyn til deres behov. De dataene vi får, tar vi med oss videre i arbeidet med å sørge for at næringsdrivende artister og musikere får en inntekt de kan leve av, avslutter Peersen.