Associate Professor Simon Breyer er instrumentlærer i horn ved Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk.
For Simon Breyer har hornet vært en viktig veileder siden barnealderen. I det lokale ungdomskorpset i Ommersheim/ Saarland (en region i sørvest Tyskland med en stor tradisjon i både korps og korsang) kunne han samle første erfaringer på hornet, som var også sitt første instrument. Som 12åring begynte han å spille kammermusikk med treblås og klaver. Deltakelse i konkurranser, musikalske sommerskoler, masterkurs og medvirkning i halvprofesjonelle symfoniorkester var pregende for ungdomstiden hans. Senere ble han medlem i Tysklands nasjonale ungdomsorkester. Han studerte fra 1998 til 2003 på Hochschule für Musik und darstellende Kunst i Frankfurt a.M. hos Prof. M.L. Neunecker og Christian Lampert.
Etter et engasjement som 1. hornist i Opera Frankfurt i sesong 00/01, spilte han flere år i EnsembleModern, en av de mest etablerte institusjonene for samtidsmusikk. Et tidlig høydepunkt i sin karriere var 2004 på BBC Proms-konsertene i London, da han var en av solistene sammen med Esemble Modern Orchestra i en fremføring av Olivier Messiaen ́s unike orkesterverk "dès canyons aux étoiles“.
Simon fikk forskjellige priser og anerkjennelser, også på internasjonalt nivå: f.eks. 1999 første pris under Stams hornfestival (Østerrike) og første pris på Holger Fransmann konkurransen under Lieksa Windfestival i Finnland, 2000. I Lieksa fikk han dessuten en pris for den beste tolkningen av et nyskrevet soloverk fra finske komponisten Esa Pekka Salonen.
Fra 2003 til 09 var han medlem i det unge RemixEnsemble for ny musikk i Oporto(Portugal). I sammenheng med åpningen av det nye konserthuset casa da musica, har Remix blitt etablert i 2000 med Stefan Asbury som kunstnerisk leder. Der og i andere besetninger har S.Breyer faktisk jobbet med noen av tidens mest anerkjente komponister som Pierre Boulez, Gjörgy Kurtag, Harrison Birtwhistle, Emanuel Nunes, Gjörgy Ligeti, George Benjamin og Hans Abrahamsen. Han var dessuten medlem i et ensemble av 4 naturhorn rundt solisten Marie Louise Neunecker. Ensemblet ble dannet spesielt til å realisere György Ligeti´s aller siste orkesterverk: Hamburgisches Konsert for kammerorkester, solohorn og 4 naturhorn i forskjellige stemninger. Dette samarbeidet førte ikke minst til innspillingen av verket i 2002, som ble utgitt fra plateselskapet TELDEK i sammenheng med the Ligeti projekt.
Sammen med sangeren Kai Wessel realiserte S.Breyer urfremføringen av en duo for naturhorn og countertenor fra H.Holliger, (Berlin 2005) Holliger, som er veldig fascinert av sitt sveitsiske kulturarv, brukte i dette verket („Brienzinium“) en tekst som er diktet på en dialekt som ikke lengre finnes.
Fordypningen i musikk av levende komponister har bidratt vesentlig til S. Breyers kunstnerisk oppfatning og spillestil. Tyske komponisten Saskia Bladt dedikerte hennes „Arie für Horn“ (en hornkonsert i en sats) til Simon Breyer og verket ble urfremført februar 2020 i Lüdenscheid kulturhus sammen med AUKSO- kammerorkestret.
Simon har vært solist med bla Deutsche Kammerphilharmonie Bremen, Dresdner Philharmonie, Sinfonieokester Innsbruck og Radioorkester Tallin. Som gjest i ensemblet har han jobbet med Bamberger Symphoniker, Staatskapelle Dresden, Philharmonisches Orchester Freiburg, Ensemble Recherche , Frankfurt Radio Brassensemble og Staatskapelle Weimar.
Siden ́09 har Simon vært ansatt som solohornist i Kristiansand Sinfoniorkester. I 2012 spilte han sin solodebut med dette orkestret i Kristiansands nye konsertsal Kilden med W.A.Mozarts 4. hornkonsert.