Gå til hovedinnhold

Du er nå på UiAs gamle nettsider. Informasjonen du finner her kan være utdatert.

Her finner du våre nye nettsider

0
Hopp til hovedinnhold

Blir vi overflødige? En samtale om kunstig intelligens og utdanning

Hvordan ser fremtiden ut med Kunstig Intelligens (KI)? Hva slags kunnskaper og ferdigheter trengs om KI kan stadig mer? Eilerts salong 11.mai fokuserer på kunstig intelligens betydning for skole og utdanning.

Robot og AI

Hvordan ser fremtiden ut med Kunstig Intelligens (KI)? Hva slags kunnskaper og ferdigheter trengs om KI kan stadig mer? Bør vi være redde, eller optimister? Eller er det hele bare en stor hype? 

De siste månedene har ChatGPT blitt en snakkis på flere samfunnsområder. Vi hører om alt fra KI som skriver studentoppgaver som sensorer ikke klarer å avsløre, til roboter som får «følelser» og prøver å overbevise deg om at du skal forlate din partner. Samtidig er det mange som mener dette er et fantastisk verktøy. Så hva er egentlig greia med KI? 

Kveldens salong fokuserer på skolen og utdanning. Disse nye verktøyene har selvsagt praktiske konsekvenser for skolehverdagen, men er det ikke mer her? Må vi ikke også stille oss spørsmål om hva utdanning er? Hvorfor utdanner vi unge mennesker og hva er det de egentlig skal kunne? Må de lære noe annet enn før, siden robotene nå delvis løser en del av de tingene vi til nå har lært på skolen? Temaet er ikke bare teknologisk, det er i stor grad filosofisk og sosiologisk.

Til salongen kommer professor Morten Goodwin (UiA) med spesialisering innen KI, forsker Samia Touileb (UiB) ved MediaFutures: Research Centre for Responsible Media Technology & Innovation og professor Einar Duenger Bøhn (UiA) innen filosofi med fokus på blant annet teknologiens filosofi.  

Camilla Hauren Leirvik, rektor ved Elvebakken videregående i Oslo kommer for å dele sine erfaringer med blant annet KI i skolen. 

Ordstyrer er sosiolog og PhD stipendiat Marthe Wilhelmsen (UiA).

 

Praktisk info

Sted: På Teateret i 2. etg i foajeen

Tid: 11. mai kl. 19.00

Vi ser frem til en engasjerende samtale der publikum kan ta del i samtalen.